Zo geef je originele antwoorden op de meest standaard vragen van klanten

1398

Standaard vragen van klanten, zijn in de winkel onvermijdelijk. Op een gegeven moment wordt het beantwoorden van wéér diezelfde vraag een gewoonte, of zelfs een sleur. Maar zeg nou zelf: je wilt je klanten toch het liefst blijven verrassen? Zo maak je het werk voor jezelf ook een stuk leuker. Jij&Wij geeft hier een aantal tips over.

In kaart brengen
Bedenk eerst welke vragen er jou elke dag wel een paar keer worden gesteld. Jij vindt het antwoord waarschijnlijk logisch, maar voor de klant is het nieuw. Misschien is dit wel zijn of haar eerste bezoek in jouw winkel. Zet de vragen op een rijtje. Brengen deze een routine antwoord of zelfs irritatie bij je naar boven? Dat is precies wat je wilt voorkomen. Als je door hebt dat bepaalde vragen zo’n reactie oproepen, is dit al een stap in de juiste richting.

Beseffen
Probeer te beseffen dat de klant de vraag stelt, omdat hij of zij het zelf niet weet. De bezoeker wil dus waarschijnlijk wat bij je kopen of is in ieder geval geïnteresseerd in iets in jouw winkel. Iedere klant verdient het beste, ook al heb jij een vraag vandaag misschien al twintig keer gehoord. Draai het eens om: zou jij het leuk vinden als je een kortaf, geïrriteerd of verveeld antwoord zou krijgen?

Brainstormen en experimenteren
Organiseer een brainstormsessie tijdens een teammeeting. Laat iedere collega een antwoord verzinnen op een aantal standaard vragen. Waarschijnlijk komen er originelere oplossingen dan je denkt. Ga hier eens mee experimenteren en kijk wat de reactie is van de klant. Het zal je verrassen wat de resultaten zijn!