Zo ga jij uitstelgedrag tegen

623

Wanneer je ergens tegenop ziet, of bang bent om te falen, steekt het de kop op: uitstelgedrag. De gedachte ‘Dat komt later wel’ gaat door je hoofd en voor je het weet, is het een paar uur – of dagen! – verder. Je hebt er echter niks aan, want dat (vervelende) klusje moet nog steeds geklaard worden en blijft constant in je achterhoofd zitten. Uitstelgedrag is vervelend, maar je kunt het jezelf afleren. Wij vertellen hoe!

Keep it simple!
Heb je een ellenlange to do list voor jezelf gemaakt die persé af moet, maar zie je er als een berg tegenop? Misschien heb je voor jezelf de lat wat te hoog gelegd. Geef dit ook toe, zodat je je lijstje de volgende keer wat korter kunt maken. Doe dit door te bedenken welke taken of klusjes er écht belangrijk zijn en welke er morgen eventueel ook nog gedaan kunnen worden. Zo maak je het een stuk realistischer voor jezelf en heb je minder de neiging om iets uit te stellen.

Niet multitasken
Als je veel te doen hebt, heb je de neiging om alles tegelijk te willen doen. De kans ligt dan echter op de loer dat alles half gedaan wordt. Doe liever één ding met volle concentratie en ga dan pas door met het volgende. Zo werk je uiteindelijk sneller en zul je minder stress ervaren.

Het hoeft niet allemaal perfect
Bedenk je, dat niet alles wat je doet, perfect hoeft te zijn. Als je dat loslaat, merk je dat je je meer ontspannen voelt en dat je je taken beter kunt uitvoeren. Begin gewoon en doe je best. Perfectioneren kan altijd nog.

Geef je zelf een duidelijke deadline
Ben je bezig met het inrichten van de winkel of etalage, of misschien met het herindelen van het magazijn? Geef jezelf eens een eindtijd, zodat je hier naartoe kunt werken. Je zult zien dat je hierdoor een stuk efficiënter werkt.