Zo bied jij die buitengewone service

759

Tegenwoordig word je niet meer alleen in real life beoordeeld door je klanten. Ook op social media kun je te horen krijgen wat een bezoeker vond van jouw service. Maar als zo’n boodschap online staat, wil je wel dat deze positief is. Hoe biedt jij die buitengewone service? Jij&Wij geeft tips!

Begin met een glimlach!
Het lijkt misschien zo simpel, maar wordt helaas nog vaak vergeten. Glimlach wanneer een klant binnenkomt, tijdens het verkoopgesprek en wanneer de bezoeker de winkel weer verlaat. Je zult merken dat hij of zij zich hierdoor meer op zijn of haar gemak voelt en dat het gesprek voor beide partijen een stuk prettiger is.

Bekwaam
Als een klant je om advies vraagt, zorg dan dat je weet waar je het over hebt. Daarom is het belangrijk dat alle medewerkers goed op de hoogte zijn van de regels, de producten, maar ook de acties die op dat moment gelden. Een goede interne communicatie is dus van groot belang.

Gemak
Je wilt voorkomen dat een klant moet zoeken naar een medewerker in de winkel of contactgegevens van de winkel online. Ook wil je dat het oplossen van klachten en het beantwoorden van vragen, moeiteloos gaat. Gemak voor de klant is dus essentieel bij het geven van buitengewone service.

Persoonlijke service
Laat je klant merken dat je om hem geeft en graag nét dat beetje extra voor hem doet. Doe moeite om in mogelijkheden te denken, wees attent en bedank diegene. Schrijf eens een leuke groet op de bon of vertel de persoon die voor het eerst een dagje winkelt in een onbekende stad, waar de lekkerste lunch- en koffie gelegenheden zijn. Mensen zullen verrast zijn en dit waarschijnlijk ook vertellen in hun vriendenkring.

Pro-activiteit
Wacht niet tot een klant met vragen of problemen komt, maar denk na over wat je deze persoon nog meer kunt aanbieden. Geef bijvoorbeeld tips over het gebruik of onderhoud van een bepaald product. Had de klant een vorige keer een klacht? Onthoud dit en vraag bij het volgende bezoek of het product nu wél naar wens is.

Wat doe jij om jouw klant die buitengewone service te geven?