“We willen medewerkers helpen de beste versie van zichzelf te worden”

821

Specsavers is een Engels familiebedrijf, opgericht in de jaren ‘80. In Nederland telt de franchiseformule 141 winkels en 1300 medewerkers. De oog- en hoorzorgketen wil zijn werknemers lange termijn carrières bieden. Maar hoe werkt dat? Aan het woord Remko Berkel, directeur Specsavers Nederland, en Marjolein Jansen, Head of Human Resources.

Als je in een paar woorden kunt vangen wat werken bij Specsavers betekent, wat zeg je dan?

Remko: “Iedereen die bij ons komt werken, willen we een mooie carrière bieden. We vinden het belangrijk dat medewerkers lang bij ons blijven en door kunnen groeien. Daarom hechten we veel belang aan opleidingen. De Specsavers Academy vervult daar een belangrijke rol in.”

Marjolein: “Onze ambitie is om medewerkers te helpen de beste versie van zichzelf te worden. Daarbij staan de waarden van ons familiebedrijf hoog in het vaandel.”

Hoe luiden die familiewaarden?

Marjolein: “Onze belangrijkste waarde is: ‘Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden’. Hierdoor zijn er geen strakke formules nodig, of ander ingewikkeld personeelsbeleid. Respect en vertrouwen zijn de kern. Dat dragen we actief uit.”

Remko: “En diversiteit is voor ons heel belangrijk. We willen een afspiegeling vormen van de maatschappij en zo de organisatie nog veel beter en scherper krijgen. Dat begint bij de werving van nieuwe medewerkers en het aannamebeleid. Zo worden sollicitatiegesprekken bij ons bijvoorbeeld altijd door meerdere collega’s gevoerd. Hiermee voorkomen we, dat er alleen maar eenzelfde type werknemer wordt aangenomen. Iemand van 50 plus kan namelijk ook een mooie loopbaan hebben bij Specsavers.”

Wat is jullie beleid ten aanzien van persoonlijke stijl, zoals kleding, piercings en tattoos? Hanteren jullie daar regels voor?

Remko: “Dat is eigenlijk nooit een discussie of een probleem, zolang het niet te provocerend is.”

Marjolein: “Alleen als de mussen van het dak vallen en jij besluit in bikini en op slippers te komen werken, dan hebben we daar een probleem mee, je moet representatief zijn.”

Specsavers staat bekend als een bedrijf dat veel medewerkersbijeenkomsten organiseert en waarde hecht aan onderlinge verbinding en persoonlijk contact. Hoe is dat tijdens de pandemie verlopen, want jullie zijn geen dag gesloten geweest?

Remko: “Aan het begin van de uitbraak was er veel angst. Onze mensen stonden echt in de frontlijn. Geen klant droeg toen een mondkapje en veel mensen wilden uit gewenning nog steeds een hand geven. Daarom hebben we meteen veiligheidsmaatregelen genomen en protocollen ingevoerd. Die hebben we met video’s gecommuniceerd.”

Lastig werken, hoe hebben jullie de sfeer erin weten houden?

Remko: “Door heel veel online te organiseren. Van webinars om je zelf in beweging te houden (en positief te blijven) tot ‘I wish you’, een liveshow via Teams. Medewerkers mochten wensen van collega’s of andere dierbaren laten uitkomen. Er is van alles voorbijgekomen: van een jaar lang bloemen tot een helikoptervlucht en een privé-concert.”

Marjolein: “Dat leverde prachtige persoonlijke verhalen op en ondanks de fysieke afstand, een gevoel van erkenning, waardering en verbinding.”

Remko: “En opValentijnsdag hebben alle medewerkers een bos tulpen gekregen, want het is fantastisch om te zien hoe collega’s vanaf de uitbraak van de pandemie onvermoeibaar klaar hebben gestaan om klanten te helpen.”

Marjolein: “Daar zijn we heel dankbaar voor.”