Vroeg naar bed gaan moeilijk? Met deze tips niet meer!

553

Eerder schreven wij in Jij&Wij over moeilijk uit bed komen en snoozen in de ochtend. Vaak heeft moeilijk uit bed komen te maken met te laat naar bed gaan, iets wat je jezelf waarschijnlijk hebt aangewend. Ben jij een echt avondmens, maar zou je wel wat vroeger naar bed willen gaan? Deze tips kunnen jou helpen!

Vervroeg je avondroutine
Heb jij vaste dingen die je doet voor het naar bed gaan? Vast wel: de keuken opruimen, tanden poetsen, misschien douchen. Vaak bedenk je je dat je dit nog allemaal wilt of moet doen, nét voordat je naar bed wilt. Waarom zou je dit niet wat eerder doen? Het is ontzettend verleidelijk om meteen na het eten op de bank te ploffen en de afwas te laten voor wat is het is. Als je het echter meteen doet, heb je daarna alle tijd om te ontspannen en kun je ook eerder aan je avondroutine beginnen.

Probeer langzaam te wennen
Gooi je slaaptijden niet van de één op de andere dag om, maar probeer het langzaam in te voeren. Ging je eerst altijd om 12:00 uur naar bed en wil je dit vervroegen? Probeer dan eerst 23:30, dan 23:15 en dan 23:00 uur. Zo kan je lichaam én je hoofd rustig wennen aan je nieuwe slaaptijd.

Geef toe aan moeheid
Ben je rond 22:30 moe, maar wil je tóch nog dat ene tv-programma afkijken? Of wil je simpelweg niet dat de dag al voorbij is? Probeer hier toch eens aan toe te geven. Je zult merken dat, als je beter naar je lichaam luistert, je hier de volgende ochtend ook meer profijt van zult hebben.

Ben jij een ochtend- of avondmens?