Voor iedereen in de retail is een droombaan te vinden

656
Illustratie: Luis Mendo

Sommige mensen weten van jongs af aan wat ze willen. Anderen hebben twaalf banen en dertien ongelukken nodig om werk te vinden waar ze hun passie in kwijt kunnen en gelukkig van worden. Maar hoe zit dat in de retail? Zijn daar droombanen en waar vind je ze?

Dorien Tebbe (39) begon als jong meisje in kledingwinkels te werken. In 2011 startte ze haar eigen wervingsorganisatie Shoptalent, omdat ze de gesprekken die ze tot dan toe zelf met recruiters voerde onpersoonlijk en onprofessioneel vond en het nooit leidde tot de baan waar ze op hoopte. “Het was verbazingwekkend waar ze mij naartoe stuurden. Opdrachtgevers waarvan ik dacht: waarom denken jullie dat ik daar pas? Ik ben toen zelf maar in het gat gesprongen. Er is in de retail namelijk voor iedereen een droombaan weggelegd, het is maar net wat je belangrijk vindt en waar je passie ligt, ”vertelt Dorien.

Volgens Joost Veldman (42), auteur van het boek ‘Doe je droombaan’ gaat het om je eigen instelling en kan ieder beroep een droombaan zijn. Deze ontdekking deed de schrijver voor zijn boek. Joost: “Ik mocht meelopen met 175 potentiële droombanen. Van bakker tot beeldhouwer, van imker tot ijsverkoper en van marktkoopman tot helikopterpiloot. Wat mensen aangeven als bepalende factoren voor het gevoel van een droombaan, zijn expertise in het vakgebied, zelf invloed uitoefenen op wat je kunt doen, voldoende afwisseling, genoeg uitdaging en zinvol werk.”

Wie ben je? 
Naar de smaak van Kim Middelweerd (28) en Daniëlle van den Bosch (33), werkzaam binnen het recruitment team van WE Fashion, heb je een droombaan, als je in je werk de beste versie van jezelf kunt zijn. “Een droombaan kan per levensfase verschillen en is afhankelijk van hoe je leven er op dat moment uit ziet en wat bij je past. Als retailer vinden wij het daarom belangrijk om te investeren in persoonlijke begeleiding en ontwikkeling van onze medewerkers door middel van coaching en opleidingen.” vertelt Daniëlle. Dorien Tebbe vindt het een vergissing om te denken dat een droombaan alleen zou moeten passen in het rijtje piloot, profvoetballer of dolfijnentrainer “Werk je bijvoorbeeld bij een modeketen in het lage prijssegment, dan kan een job bij Louis Vuitton je ideaalbeeld zijn en als je weekendhulp bent geweest tijdens je studententijd, dan droom je er misschien van om straks meerdere winkels aan te sturen. Uitgangspunt is dat je van de detailhandel moet houden, dan is er voor iedereen in de retail een droombaan weggelegd.”

Chef-kok 
Joost Veldman adviseert iedereen om eens een dagje mee te lopen met een beroep waar je nieuwsgierig naar bent. “Zo krijg je het beste idee of de baan ook bij je past. Toen ik eenmaal in de keuken mee mocht lopen, werd voor mij op die manier duidelijk, dat het beroep van chef-kok, een baan waar ik al sinds mijn jeugd van droomde, niks voor mij was. Het feit dat jij altijd moet werken op het moment dat andere mensen vrij zijn, begon me snel tegen te staan.”

Droombaan gevonden 
Iemand die haar droombaan heeft gevonden is Pascalle Hoevenaars (28). Ze is Storemanager bij WE Fashion in Ridderkerk en studeerde Communicatie. “Ik wist al vroeg dat ik mode leuk vond. Een decaan op school adviseerde me om eens mee te lopen in een aantal winkels. Toen ik als weekendhulp bij WE Fashion de resultaten omhoog zag gaan, was ik verkocht. Na een veelbewogen ‘pauze’ van drie jaar, ben ik nu met ontzettend veel plezier storemanager in het filiaal in Ridderkerk.” Op de vraag wat dat gevoel bepaalt, wijst Pascalle meteen naar haar team. Pascalle: “Met stip op één staan mijn collega’s. Zij maken de baan. Daarnaast vind ik de afwisseling in mijn werk fijn. Het ene moment begeleid ik nieuwe collega’s en op het andere ogenblik maak ik de weekplanning, of help ik de klant. Constant krijg ik nieuwe prikkels en energie. Dat heb ik echt nodig. Ik ben erachter gekomen dat ik in mijn eentje op kantoor zitten, vreselijk vind.”

Flair
Als je een droombaan wilt hebben, moet je daar volgens Dorien Tebbe wel wat voor doen en niet zitten wachten tot er iets op je pad komt. Dorien: “Mijn tip is om, als je eenmaal bent uitgenodigd bij een bedrijf, jezelf heel goed in te lezen en voor te bereiden. Als je je volledig in de onderneming hebt verdiept, maak je de grootste kans om de baan te krijgen. We merken dit bij mensen die we jaren geleden hebben geplaatst, zij werken daar nu nog steeds.”

De recruiters van WE Fashion zien mensen regelmatig worstelen in de zoektocht naar hun droombaan. Kim: “Het is lastig om voor jezelf een stip aan de horizon te zetten. We leven in een tijd, waarin we twee of drie jaar iets leuk vinden en dan weer verder willen naar het volgende. We willen constant uitgedaagd worden, aan onszelf werken en ontdekken wat we willen in het leven.” Diezelfde constatering deed Joost bij het maken van zijn boek. Joost: “Zelfs een langgekoesterde droombaan, is niet voor altijd en eeuwig. Dat komt omdat je situatie verandert, maar ook je persoonlijke ontwikkeling en groei. De vraag is of je baan daarin kan meebewegen. Het werk moet bij je blijven passen en als je een bepaalde baan al jarenlang doet, wil je uitdaging houden. Het is in ieder geval belangrijk te doen waar je goed in bent.” Intussen ziet Joost Veldman veel mensen te veel waarde hechten aan externe factoren, situaties waarop je geen invloed kunt uitoefenen, zoals je collega’s. “Het is natuurlijk ontzettend fijn als je leuke collega’s hebt, maar het is belangrijker dat je het meer bij jezelf zoekt en uitgaat van je eigen kracht. Je moet het echt willen. Veel mensen hebben een droom, maar durven geen stappen te zetten.”

Echt weten wie je bent
Bij WE Fashion deden Kim en Daniëlle onderzoek onder medewerkers (en daarbuiten) om opnieuw te kijken naar hun identiteit als werkgever. Van daaruit hebben ze een nieuw human resources-concept ontwikkeld met de naam: You work for WE, We work for you. Daniëlle: “Wij vinden dat het werk in de winkel enorm wordt onderschat. Een storemanager heeft bijvoorbeeld een grote verantwoordelijkheid en ik zie maar weinig mensen zoveel plichtsbesef hebben als winkelmedewerkers. Vaak zijn ze zelfs nog op vakantie met de zaak bezig. Medewerkers in de retail hebben meestal veel energie en gaan met plezier naar hun werk.” Kim: “Het is daarom belangrijk, dat er op een andere manier naar mensen wordt gekeken. Niet als kandidaat, maar als mens. In het gesprek aan tafel klappen wij regelmatig hun CV dicht. We willen echt weten wie jíj bent.”

Dorien Tebbe vindt dat een werkgever vooral moet zorgen voor goede arbeids- voorwaarden, een prettige sfeer en een fijne werkomgeving. “Bovendien is het belangrijk om voldoende aandacht te hebben voor iemands persoonlijkheid en carrière pad.”

Gedragskenmerken 
Een beroepentest om erachter te komen wat er echt bij je past, kan volgens Joost Veldman ook geen kwaad. “Er zijn een paar heel goede, zoals de MBTI-test (een vragenlijst over psychologische types, red.) en het DISC-model, dat op gedragskenmerken in gaat. Niet alleen voor je werk is dat interes- sant, maar voor je hele leven.”

Terwijl Kim en Daniëlle iedereen aan- raden eerst eens goed te kijken naar je DNA. Daniëlle: “Wat zijn jouw normen en waarden? Wat past bij je? Waar geloof je in? De inhoud van een functie kun je leren, maar DNA heb je, dat is wie jij bent, daar past een baan bij.” Een cruciale factor naar de smaak van Dorien Tebbe: “Want wie in de retail gelukkig wil worden, moet willen weten wat er in de klant omgaat en hem of haar op de wenken willen bedienen. Je moet flair hebben. Als je iemand bent die het moeilijk vindt om contact te leggen, of hier geen energie van krijgt, wordt het lastig. Je bent de hele dag met mensen bezig.”

Happiness Factor 
Pascalle wilde als kind prinses worden of dolfijnentrainster, maar daar is ze snel van afgestapt. Ook haar huidige droombaan zal ze op den duur inwisselen voor een andere job. “Ik heb communicatie gestudeerd. Daar wil ik ooit nog wel wat mee doen en ik zie mijzelf ook nog in een coachende rol. Maar een functie als accountmanager of consultant, lijkt me het meest interessant. Je bent dan nog steeds aan het verkopen, maar op een ander niveau. Advies geven en mensen helpen, dat vind ik superleuk om te doen en daar wil ik me in blijven ontwikkelen. Voor mij is een droombaan vooral een plek waar ik me thuis voel, waar ik energie uithaal. De plek waar ik nu zit, heeft dat. Het gaat niet alleen om de centjes, maar ook om jou als persoon. Als ik wil doorgroeien, wordt dat gesignaleerd en ik krijg handvatten aangereikt. Dat maakt dat mijn happiness factor stijgt!”