Viva Vitaliteit! Hoe houd je je medewerkers enthousiast en gezond?

2049

“Werken in de winkel is veeleisend en ook de persoonlijke levens van mensen worden steeds complexer en vergen energie,” vertelt Anita van Doorn, HR-manager bij vanHaren. In één zin geeft ze weer waar veel retail-organisaties mee bezig zijn: hoe houden we medewerkers enthousiast & gezond.

In het Waalwijkse hoofdkantoor van vanHaren legt Anita van Doorn uit dat er in de levens van mensen steeds meer gebeurt. “Denk aan de zorg voor een kind of een zieke ouder. Hoe ga je dat rooien naast je werk? Daarbovenop wil men alles 100 procent doen; 100 procent medewerker zijn, 100 procent moeder en ook nog eens 100 procent deelnemen aan het sociale leven.” Bij vanHaren is men daarom de mogelijkheden aan het verkennen om workshops te organiseren die je helpen om beter met spanning om te gaan. “We hebben vorig jaar een fit-test in ons bedrijf gedaan en daaruit blijkt dat daar best behoefte aan is.”

 

Fnuikend voor je gezondheid
Bij het schoenenmerk werken ruim 1.500 mensen met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar verdeeld over 145 vestigingen en het hoofdkantoor. Van Doorn zegt dat met name de groep medewerkers tussen de 20 en 30 jaar steeds regelmatiger last heeft van spanningsklachten, daar ziek van worden en voor korte tijd uitvallen. Jac van der Klink, hoogleraar Psychische gezondheid en duurzame inzetbaarheid in arbeid, herkent de ontwikkeling die wordt geschetst door Van Doorn.

Van der Klink: “Millenials (mensen die geboren zijn vlak voor en na het jaar 2000, red.) zijn constant aan het multitasken: van het ene scherm naar het andere. Daardoor krijgen ze ontzettend veel prikkels. Te lang kijken naar een schermpje is sowieso niet goed, mensen zitten vaak het grootste deel van de avond naar de TV of het telefoonscherm te kijken. Fnuikend voor je nachtrust.

Jezelf kunnen zijn
Jac van der Klink is lid van de commissie Werk Gezondheid, waarin werkgevers, werknemers wetenschappers en mensen uit het bedrijfsleven bijeenkomen. Van der Klink merkt dat het beeld van gezondheid in de afgelopen jaren sterk is veranderd. Richtte men zich tien jaar geleden nog vooral op lichamelijke fitheid, nu wordt gezondheid vooral vertaald naar de ruimte die je ervaart om jezelf te kunnen zijn. Van der Klink: “Voor mensen is het heel belangrijk om te kunnen zijn en te doen, waar ze veel waarde aan hechten. Bovendien wil men zelf de regie voeren over gezondheid. Het is namelijk de voorwaarde om te kunnen zijn wie je bent. Fit zijn is daardoor niet meer alleen je ‘fysiek klachtenvrij’ voelen, maar vooral jezelf kunnen zijn.”

Gelukkige medewerkers
“Het allerbelangrijkste vinden wij gelukkige medewerkers, wij geloven dat als je lekker in je vel zit, je jouw werk ook beter doet,” meent Elodie Koopman-Janse, HR Manager bij Omoda. Vorig jaar organiseerde zij een vitaliteitschallenge voor de medewerkers. Een jaar lang kreeg iedere medewerker een stempelkaart, waarmee je kon meedoen aan een bootcamp, een challenge voor gezond eten, yoga- en hardloop clinic. Met dit initiatief wil Omoda haar circa 500 medewerkers bewuster maken van hun gezondheid. “Ik denk dat werkgevers zich steeds meer verantwoordelijk voelen voor het geluk en de gezondheid van hun werknemers. Bij ons werken veel verschillende soorten mensen. Een winkelmedewerker die de hele dag fysiek bezig is geweest, staat daardoor anders tegenover sporten na gedane arbeid, dan iemand die op het hoofdkantoor werkt. Daarom zijn we nu meer aan het kijken naar wat we de medewerker persoonlijk kunnen bieden.”

Deur achter je dicht
Wanneer een Omoda-medewerker bijvoorbeeld frequent ziek is, probeert men in een gesprek te achterhalen of er misschien meer speelt en er met de inzet van een coach geholpen kan worden. Volgens Sylvia Koertshuis van Bodyswitch – een bedrijf dat ondernemingen helpt medewerkers fit te krijgen – hebben veel mensen niet in de gaten dat hun lichamelijke klachten door psychische problemen worden veroorzaakt. “Je krijgt zoveel prikkels tijdens de dag: werk & privémail, sociale media… Als je om 18:00 uur de deur dichttrekt van de winkel, ben je nog lang niet klaar. Dan begint pas je sociale leven. Wanneer je lichaam niet fit is, kan dit een neerwaartse spiraal worden,” analyseert Koertshuis.

Versneld naar de fysiotherapeut
Hoe reageren medewerkers op de gezondheidsinitiatieven van de werkgevers? “Heel wisselend,” zegt Elodie Koopman-Janse van Omoda. “Er was veel positivisme, maar niet iedereen stond er voor open. Sommige medewerkers hadden ook zoiets van: Waarom bemoeit mijn werkgever zich hiermee? Daarom was het voor iedereen vrijblijvend om mee te doen. Ook bij Anita van Doorn, van vanHaren, deed lang niet iedereen mee aan de fittest. “In de uitkomsten was geen duidelijke rode draad te ontdekken, toch hebben we na de test besloten om mee te doen aan Stoptober, waardoor we een aantal medewerkers konden helpen te stoppen met roken. Daarnaast zijn we met een verzekeraar in gesprek gegaan over een health-pakket, waarmee verkoopmedewerkers die last hebben, of dreigen te krijgen van gewrichtsklachten, versneld naar de fysiotherapeut kunnen. We bekijken nu ook wat we nog meer kunnen doen, zoals fruit op het werk.”

Allemaal 8en en die ene 4
Hoogleraar Jac van der Klink ziet werkgevers overigens nog worstelen met een heel ander fenomeen dat grote invloed heeft op de gezondheid van medewerkers: de beoordelingen. Klink: “Bij beoordelingssituaties ligt niet zelden het accent op dingen die verbeterd moeten worden.” Hij vergelijkt het met scholieren die trots thuiskomen met hun rapport met allemaal 8en, maar merken dat er voornamelijk wordt gesproken over die ene 4. “Dat zie je in bedrijven ook,” zegt van der Klink. “Terwijl het onderwerp van gesprek zou moeten gaan over de dingen waarin je als medewerker zou willen groeien. Het is bovendien goed om in het team te kijken hoe collega’s elkaars zwakke punten kunnen afdekken. Hoe fijn is het, als een teamgenoot zegt: ‘vind jij die taak minder leuk? Dan pak ik hem toch over, ik vind het namelijk wél gaaf om te doen!’”

De rest van het artikel kun je lezen in Jij&Wij #16, welke 15 mei op de deurmat ligt!