Thee met een twist

275

Wat begon als een flauw grapje, is uitgegroeid tot een serieus bedrijf: Het Theezaakje in Nijmegen. Eigenaar Hidde Blom (33) verkoopt daar ‘vrolijke thee met een sociaal verhaal’. Jij&Wij magazine vroeg hem naar dit verhaal en keek mee achter de schermen.

In één van de oudste winkelstraten van Nederland, de Lange Hezelstraat in Nijmegen, vind je Het Theezaakje. Sinds 2017 verkoopt Hidde Blom hier zijn eigen thee, samen met medebestuurder Niobe Rekkers en vijftien medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hidde, die van oorsprong maatschappelijk werker is, werkte tot vijf jaar geleden nog met jongeren in zorginstellingen. Hidde: “Tijdens mijn vorige baan merkte ik dat veel jongeren ‘met een rugzakje’ geen papieren en weinig kansen hebben om aan een baan te komen. Het leek me te gek om een onderneming te starten waar iedereen mee kan doen, ongeacht opleiding, niveau of eventuele beperking. Wat ik voor ogen had? Een creatieve onderneming waar je met z’n allen aan bouwt. En dat is gelukt!”

Nieuwe start
Deze creatieve onderneming werd Het Theezaakje. Een theewinkel waar mensen die moeilijk aan een baan komen, kunnen werken. “Ik moet eerlijk zeggen dat dit allemaal is begonnen als grapje. Een aantal jaren terug was ik aan het internetdaten met een vrouw. Zij was een groot theeliefhebber en wilde een eigen zaak beginnen. In een poging haar te versieren kreeg ik inspiratie en de ingeving van ‘Het Theeza(a)kje’. De thee, die ze kon schenken, waren ‘Decollethee’, ‘Namasthee’ en ‘Theetosteron’. De vrouw in kwestie was niet zo onder de indruk, maar het idee en de namen bleven wel in mijn hoofd hangen, haha. Thee leek mij een leuk verkoopproduct en toen mijn contract in de zorg niet verlengd werd, besloot ik in het diepe te springen.” 

Eigen zaak
De start van zijn verkoop ging niet vanzelf. “Ik wist niks van thee. Sterker nog: ik dronk eigenlijk alleen maar koffie. Thuis ben ik erover gaan lezen, ik heb het hele theeschap in de supermarkt leeggekocht en me verdiept in het verkoopproces. Langzaamaan kwam er wat op papier te staan en ontstond er een kleine eenmanszaak. Ik heb – gewoon aan de keukentafel – meer soorten thee met grappige namen bedacht en verkocht deze aan kroegjes in de buurt. De thee werd goed ontvangen en dat stimuleerde mij om door te gaan.” Met het idee voor de sociale onderneming in zijn achterhoofd besloot Hidde deze theelijn te verkopen in een eigen zaak. “Thee is handwerk, een fijn en sociaal product én wordt gedronken door een grote doelgroep. Het Theezaakje was geboren.”

Arbeidsintensief
“Onze eigen theelijn van acht biologische theemelanges met grappige namen is de basis van onze werkzaamheden. Eerst mixte ik deze zelf, maar inmiddels vraag ik aan een leverancier om dat voor ons te doen. Verder is alles handgemaakt: op de eerste verdieping vindt de productie van de zakken plaats. Hier vullen we ze en maken de bestellingen in orde. Ook de zakken waar de thee in zit, bedrukken we zelf met hulp van een zeefdrukker. Met de zeefdruk kunnen we ook theedoeken en t-shirts drukken. Dit proces is zeer arbeidsintensief maar ook een leuke activiteit voor onze werknemers. De zakken gaan door meerdere handen en zijn daardoor echt persoonlijk.”

Op eigen benen
Hidde verkoopt zijn thee aan conceptstores, horeca, cadeau- en voedingswinkels. “Daarnaast verkopen we in onze zaak ongeveer vierhonderd van onze eigen theezakken en zo’n tweehonderd soorten andere thee per maand. Er gaat dan een filter of thee-ei bij en dan heb je een leuk cadeau om te schenken. Ook kan je bij ons een kopje thee drinken. Deze extra verkoop loont en zorgt voor blije klanten. Maar, het blijft een uitdaging om inkomsten uit de verkoop te halen. Je moet namelijk veel thee verkopen om winstgevend te zijn. We hebben ongeveer 5000 zakken per maand nodig voor een duurzame business case. Gelukkig worden we bijgestaan door Stichting Doen en het Anton Jurgen Fonds; zij ondersteunen ons in de begroting. Ik zou het supertof vinden om zoveel zakken te verkopen zodat we daadwerkelijk op eigen benen kunnen staan.”

Persoonlijk geluk
“Wat onze zaak bijzonder maakt, is dat Het Theezaakje naast een onderneming ook een creatieve ontwikkelplaats is. Bij ons doet het er niet toe als je geen opleiding, werkervaring of een beperking hebt. Als je maar gemotiveerd bent om er iets van te maken. Dan kan bijna alles! In Het Theezaakje proberen we met aandacht te werken, waardoor mensen groeien. Samen met Niobe help ik graag bij het zoeken naar wat plezier geeft, waar kansen en mogelijkheden liggen en op welke manier dat binnen of buiten Het Theezaakje bereikt kan worden. Ik vind het belangrijk dat onze werknemers creatief kunnen zijn en iets doen waar ze plezier in hebben. Zodat werk iets wordt waarbij elke dag, in kleine stapjes, bijgedragen kan worden aan persoonlijk geluk.”

Mooie uitdaging
“Eigenlijk heb ik twee ondernemingen in één: een ontwikkelingsprogramma voor mensen die we verder willen helpen op de arbeidsmarkt en een onderneming die geld slurpt en groeiende cijfers wil zien. Dat blijft een lastige, maar mooie uitdaging. Het is hard werken en al mijn energie zit in dit project, maar ik doe het graag. Ik zit nu te denken aan een extra theelijn. Want als we commercieel groeien, groeit onze sociale impact ook. Zou leuk zijn als wij de Tony Chocolonely van de thee worden. Dat iedereen denkt: oh ja… dat is die sociale thee! Of ik straks een kopje thee ga drinken bij de vrouw waarmee ik datete?” Lachend: “Ha, dat is niks geworden. Inmiddels heb ik wel iemand anders gevonden. Een lieve vrouw die dol is op mijn thee!”