Ssst… houd eens wat vaker je mond

109

Natuurlijk wil je graag gehoord worden op je werk en waardering krijgen voor wat je doet, maar dat betekent niet dat je altijd het hoogste woord hoeft te voeren. In tegendeel: in sommige situaties is het alleen maar goed om je mond te houden. Jij&Wij zet er vijf op een rij.

Als iemand zijn hart uitstort
Wanneer een collega stoom komt afblazen na een akkefietje met een klant of een teleurstellend functioneringsgesprek, is een luisterend oor vaak genoeg. Adviezen geven, over jezelf praten of een oordeel vellen, werkt vaak alleen maar belemmerend voor de ander. 

Als je emotioneel bent
Emoties mogen er best zijn op de werkvloer, maar met een brok in je keel of trillende stem komt je boodschap waarschijnlijk niet over zoals je wilt. Bovendien is de kans groot dat je dingen zegt waar je achteraf spijt van hebt. 

Als je je gedachten moet ordenen
Soms overvalt iemand je met een bepaalde mededeling of heb je de tijd nodig om een mening te vormen. In zo’n geval is het beter om niet gelijk te reageren en eerst bij jezelf te achterhalen wat je nou echt denkt, voelt of vindt. 

Als je niets kunt toevoegen
Gaat het tijdens de lunch over een onderwerp waar je bar weinig vanaf weet? Of is alles al gezegd tijdens een vergadering en kun je niets waardevols meer toevoegen aan het gesprek? Steek dan niet krampachtig van wal en zwijg. Niemand zit te wachten op loze woorden.

Als je iemand aan het denken wilt zetten
Wil jij een collega overtuigen van een bepaalde aanpak? Vind je het belangrijk dat je leidinggevende inziet dat jullie winkel onderbezet is? Tetter dan niet aan één stuk door, maar bouw stiltes in. Zo kan de ander jouw woorden laten bezinken.