Snoozen in de ochtend? Liever niet!

1623

Dagen dat je moeilijk je bed uit kunt komen: we kennen ze allemaal wel. Of misschien ben jij wel zo’n typische snoozer, iemand die de wekker expres te vroeg zet, zodat je nog even de tijd hebt om te blijven liggen. Natuurlijk voelt het lekker om je nog een keertje (of 3) om te kunnen draaien. Toch is het beter om dit niet te doen. Je hebt namelijk minder energie doordat je je slaapcyclussen door de war gooit, wat er ook weer voor kan zorgen dat je biologische klok ontregelt raakt. Wij geven tips over hoe je toch wat makkelijker je bed uit komt ’s ochtends!

Tel af!
Soms moet je jezelf een beetje dwingen om op te staan. Als snoozen eenmaal een gewoonte is geworden, kan het misschien als een opgave voelen om dit af te leren. Probeer eens af te tellen van 5 naar 0, om vervolgens meteen in actie te komen. Je hersenen zijn hier gevoelig voor, probeer het maar eens!

Licht
Waar je jezelf ’s avonds zo min mogelijk wilt blootstellen aan (blauw) licht, wil je dat de rest van de dag juist wél. Op die manier krijgen je hersenen namelijk het signaal dat het dag is, waardoor ze in actieve modus komen.

Water
Als je eenmaal uit bed bent, drink dan meteen een glas water. Dit maakt je lichaam letterlijk wakker. En dat niet alleen: je hebt meteen je eerste glas voor die dag binnen, check! En als je dan toch bezig bent met water: plens wat ijskoud water in je gezicht, nog voordat je gaat douchen. Wedden dat dit je helpt je lekker fris te voelen?

Bron: Orangefit