Slaap jij vaak slecht op zondagnacht? Wij geven tips!

1159

Heb je elke zondagnacht (of de voordat voor jou de werkweek weer begint) moeite met in slaap komen waardoor je de volgende dag op je werk nog steeds moe bent? Dan ben je zeker niet de enige! Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat dit te maken heeft met een ‘sociale’ jetlag. Wanneer je vrij bent, ga je vaak later naar bed en slaap je de volgende dag uit. Hierdoor raakt onze biologische klok in de war. Daarom is je lichaam, de dag voor je weer aan het werk moet, nog gewend om langer op te blijven en uit te slapen. Vandaar de naam ‘sociale jetlag’. Klinkt logisch! Gelukkig zijn er een aantal dingen die je hieraan kunt doen!

Laat je telefoon met rust
En nu écht! Laat Instagram, Facebook en WhatsApp even voor wat het is. Je hebt de rest van de dag waarschijnlijk al genoeg naar een scherm gekeken, dus laat je telefoon nu even lekker op je nachtkastje liggen. Bij voorkeur in vliegtuigmodus, op nachtstand, of gewoon helemaal uit.

Fris kussensloop
Een lekker koel, fris kussensloop is tien keer fijner dan een warm, muf sloop, niet? Zorg ervoor dat je zeker één keer per week je overtrek verwisselt. Er gaan namelijk heel wat bacteriën en allergenen in zitten, welke op een gegeven moment kunnen gaan irriteren. Word je toch ’s nachts wakker op een (te) warm kussen? Draai het dan om, zodat je hoofd weer op een koele ondergrond ligt.

Lekker Lezen
“Ik heb nooit tijd om te lezen”, is een veel gehoord excuus als het gaat over het lezen van boeken. Maar wat dacht je van een halfuurtje lezen voor je gaat slapen? Hoe lekker is het om jezelf te verliezen in een spannend, romantisch of interessant verhaal? Ook nog beter voor je ogen dan een scherm!

Kijk niet naar de klok
Word je midden in de nacht wakker? Dat is vervelend, maar het wordt nóg vervelender als je op de klok gaat kijken en ziet dat het 4:00 uur is. Waarschijnlijk ga je je dan druk maken over hoeveel uren je nog kunt slapen, waardoor je alleen maar onrustiger wordt. Houd je dus niet bezig met de tijd wanneer je wakker wordt en probeer rustig weer in slaap te komen.

Bron: Women’s Health