Rebellen in de retail: Ilse & Jettie – Bleshyou en 512

1163

Rebellen doen het anders, zijn dwars. Niet omdat ze het per se anders willen doen, of dwars willen zijn, maar omdat ze vinden dat het beter kan of anders moet. In de retail duiken steeds meer rebellen op. Met hulp van specialisten uit de winkelbranches werden déze medewerkers getipt.

Ilse van Asten en Jettie Wakker runnen samen twee concepten in één pand: Tweedehands en nieuwe plantenwinkel Bleshyou en modezaak 512 met onder meer eigen merk Wakker in Nijmegen. Ilse studeerde Kunst & Economie en werkte hiervoor bij een bloemist in Cuijk, Jettie begon direct na haar studie TMO haar eigen winkel. Ilse en Jettie vinden de ‘wegwerpeconomie’ vreselijk: “Winkels die tijdelijk in een pand zitten met de slogan ‘Alles moet weg!’, en mensen die alleen maar kopen omdat het goedkoop is, vinden wij niet kunnen. Wij zien graag mensen komen vanwege de prettige sfeer en voor een product waar ze jarenlang plezier van hebben. Wij gaan voor kwaliteit en duurzaamheid en zijn oprecht geïnteresseerd in onze klanten.”

Wat doen jullie anders?
“We hebben drie verrassende concepten in één winkel: kleding, planten en thee. Als mensen bij ons komen voor een jurk, bedenken ze vaak ter plekke dat ze nog een cadeautje nodig hebben. Als klanten een plant kopen, geven we uitgebreid        verzorgingsadvies. Aan de kledingkant, proberen we zoveel mogelijk interessante informatie te geven over het materiaal en samen met de klant te bedenken met welk item uit hun eigen kast het stuk goed te combineren zou zijn. We kijken niet teveel naar wat anderen doen en vragen het eerder aan een vriend of vriendin.”

Waar komt de inspiratie vandaan?
“Social media, vrienden en stedentripjes. Maar we inspireren elkaar, we vullen elkaar perfect aan.”

Welke plannen staan er nog op stapel?
“In september vieren we groots de verjaardag van de winkel. Hapjes, drankjes, korting: één groot feest! Ook organiseren we regelmatig modeshows en plantenworkshops.”

Jullie credo?
“Werk vanuit passie, dan is het zowel leuk voor de klanten als voor jezelf.”