Rebellen in de retail: Hartger Fijten – Tempel Optiek

191

Rebellen doen het anders, zijn dwars. Niet omdat ze het per se anders willen doen, of dwars willen zijn, maar omdat ze vinden dat het beter kan of anders moet. In de retail duiken steeds meer rebellen op. Met hulp van specialisten uit de winkelbranches werden déze medewerkers getipt.

Hartger Fijten. Eigenaar Tempel Optiek, Schiedam, Werkte hiervoor in het management van Specsavers. Werd getipt door Bas de Nes van de Nuvo, brancheorganisatie voor opticiens. Hartger vindt dat er te veel eenheidsworst is in de winkels: “De zoveelste nagelstudio of kapperszaak… Allemaal hetzelfde, zonder eigen concept. Ik mis de echtheid. Er wordt te makkelijk gedacht: zet een vent met een snor neer en je hebt een hippe zaak. Zo werkt het niet.”

Wat doen jullie bij Tempel Optiek anders:
“Op zaterdag hebben we dj’s en binnenkort komt er een liveband. Niet omdat we denken dat het hip is, maar omdat we het zelf leuk vinden. Verder krijg je na iedere oogmeting een zakje met gedroogde vruchten mee. Gezond voor je kijkers! We streven ernaar om bepaalde taken over te kunnen nemen van oogartsen, zodat we professionaliteit bieden op het hoogste niveau.”

Waar komt de inspiratie vandaan?
“Uit bepaalde clubs, coole bars en tattoo studio’s in zowel Nederland als het buitenland. En bijzondere verhalen van mensen natuurlijk.”

Welke andere plannen staan er op stapel?
“Binnenkort komt er een ijsmaker in de winkel met oranje paprika ijs, goed voor je ogen! En aan het einde van het jaar willen we voedingssupplementen aanbieden.”

Jullie credo?
“Wees jezelf, speel geen rol en heb een duidelijke visie.”