Collega! Arie van Runnersworld

510
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Er werken bijna 300.000 mensen in de detailhandel die zich elke dag inzetten voor hun klanten. Dat doen ze meestal met volle overgave. In deze rubriek vertellen zij wat hen bezig houdt. 

Winkels met producten en diensten voor een ‘gezonde levensstijl’ worden steeds talrijker in Nederland. Leek een paar jaar geleden iedereen op dieet, gezondheid blijkt daar nu voor in de plaats te zijn gekomen. Van reformzaak tot runners store. Van podologie tot kruidenplaats. Van macrobiotisch brood tot perserij van vers wortelsap. Wie wil er nou niet fris en fruitig zijn?

Arie Maat

Medewerker Runnersworld
Werkt sinds 5 jaar in de vestiging bij Stadion de Galgenwaard in Utrecht
Was hiervoor werkzaam in de ICT
Opmerkelijke uitspraak: “Mijn werk is nu mijn hobby.”

Denk je dat gezondheid een trend is, of een blijvend fenomeen?
“Blijvend, maar we merken natuurlijk ook wanneer het oud & nieuw jaar is geweest, of als de lente begint. Meer mensen gaan dan hardlopen en iedereen wil gezond zijn.”

Merk je aan klanten wanneer er een gezondheidstrend speelt?
“Niet echt. Als Fajah Lourens een crash dieet introduceert, krijgen wij geen extra bezoekers. We merken het wel aan de marathons en de zogenaamde obstacle races. Daar hebben wij inmiddels ook schoenen voor met meer grip.”

Waar krijg je de grootste kick van bij het verkopen van een bepaald product?
“Als een klant huppelend de deur uit gaat. Ik wil de juiste schoen aan de juiste sporter verkopen. Met dat doel kijk ik naar de voet, het looppatroon, het budget. Ik was oorspronkelijk procesmanager in de ICT en had veel stress. Uit gezondheidsoverwegingen (Arie heeft diabetes type 1, red.) ben ik in de hardloopsport gaan werken. Naast mijn baan train ik ook mensen om hen het vertrouwen te geven dat je met diabetes alles kunt doen wat een ‘normaal’ mens ook kan. Mijn werk is nu mijn hobby!”

Sta je achter alle producten?
“Absoluut, in ons assortiment vindt de hardloper alles wat hij nodig heeft. Natuurlijk heb je zo je voorkeuren maar ik vind niks onnodig. Wij verkopen eigenlijk niet, wij adviseren en enthousiasmeren. Ik durf wel te zeggen dat 99 procent van de klanten enthousiast de winkel uitgaat.”

Merk je de invloed van topsporters op de verkoop van bepaalde merken?
“Soms wel. Atlete Daphne Schippers had bijvoorbeeld schoenen met blauwe spikes. Als wij dan ook zulke schoenen in de winkel hebben, trekt dat absoluut. Een gezond, krachtig voorbeeld slaat bij de jeugd zeker aan.”

Wat zijn de belangrijkste gezondheidstrends van dit moment?
“Aandacht voor je eten en bewustwording van wat je eigenlijk binnen krijgt.”

Wat is jouw ultieme gezondheidstip?
“Zorg dat je voedingsinname in evenwicht is met wat je verbruikt. Ook is het belangrijk dat je een sport doet, die je echt leuk vindt, dan houd je het vol. Het mag geen verplichting zijn. Als je iets niet graag doet, gaat het tegenstaan. Het idee van hardlopen is juist dat het gezellig en ontspannen moet zijn. Je wilt er energie van krijgen.”