“Omzet is voor mij niet meer het belangrijkst”

484

Susan van Vlijmen (50), eigenaar van ’t Winkeltje in Gemert. Werkt sinds haar 26e in de detailhandel. Wil nog jaren doorgaan. 

“Veertig jaar geleden begon mijn moeder een kledingzaak. Ik was vaak in de winkel te vinden en ging als tienjarig meisje al mee op inkoop. Het idee was dat ik de zaak in zou gaan, maar na het afronden van de middelbare detailhandelsschool zag ik dat toch niet zitten. Twee kapiteins op één schip leek me geen goed idee. Ik heb me toen omgeschoold tot verpleegkundige. Een aantal jaren later werd mijn moeder ziek; ik heb haar verzorgd en verpleegd. Toen zij overleed nam ik de zaak over.”

Praatje
“De eerste jaren in de winkel waren hoogtijdagen. Ik verhuisde de winkel naar het centrum van Gemert – iets wat altijd een grote wens van mijn moeder was geweest – en opende nog twee winkeltjes: één voor de grote maten en één voor de kleding in het hogere segment. Sinds een paar jaar zit alles weer onder één dak en dat bevalt heel goed. Ik heb weer tijd om zelf op de vloer te staan en een praatje te maken met de klanten. Wanneer ik hun verhaal ken, kan ik ze beter helpen en gaan ze blij en zelfverzekerd de deur uit.”

Trends
“Vroeger moest je díe kleding en dát merk hebben. Dat is tegenwoordig veel minder; mensen zijn individualistischer en bepalen zelf wat ze wel of niet dragen. Daarnaast zijn wij – de winkels – niet langer de boodschapper, want op internet kun je alle trends volgen. Ik houd rekening met het modebeeld, maar koop geen dingen in die vrouwen minder mooi maken. Neem de Scandinavische mode; in sommige kledingstukken lijk je wel een zak aardappels. Iedereen – grote of kleine maat – heeft iets moois en dat wil ik met de kleding die wij verkopen benadrukken.”

Energie
“Vroeger telde voor mij vooral de omzet. Nu vind ik het net zo belangrijk dat het een leuke dag is geweest. Als ik in harmonie met de meiden in de winkel sta, fijne gesprekken met klanten kan voeren en mensen mooi mag aankleden, geeft dat zoveel energie. Daarnaast vind ik het geweldig als klanten aangeven dat ze zich thuis voelen in de winkel door de gezellige, warme sfeer. Voor mij is dat het mooiste compliment.”