Miscommunicatie op de werkvloer? Met deze tips niet meer!

426

Samenwerken is één van de leukste dingen, (vinden wij!) mits het allemaal goed verloopt. Toch zijn er altijd wel irritaties, misverstanden of zaken die niet helemaal gaan zoals je vantevoren had bedacht. Niet zo gek, we zijn immers mensen. Maar hoe kun je dit toch binnen de perken houden?

Communiceer
Ook al werk je als team al lange tijd samen, vergeet niet om te blijven praten! Heb jij beloofd een taak uit te voeren maar lukt dit niet binnen de afgesproken tijd? Of is het juist andersom en heb jij iets kunnen uitvoeren, wat eigenlijk voor een collega bestemd was? Vergeet dit niet even door te geven! Het voorkomt irritaties en valse hoop. Zijn er veel opdrachten te volbrengen? Zet het dan op papier en maak een lijstje waarop je aangeeft wie wat doet. Voor iedereen fijn om op terug te vallen!

Stel vragen
In discussies hebben we vaak de neiging om onze eigen conclusies te trekken over zaken. We gaan er dan vanuit dat de gesprekspartner het verhaal wel begrijpt én het ermee eens is, maar wie zegt dat dit klopt? Stel daarom voldoende vragen, vooral tijdens meetings. Zo krijgen anderen ook de ruimte om hun gedachten en meningen over dit onderwerp te delen. Overigens geldt dit ook voor gesprekken met klanten: houd in de gaten of men begrijpt wat jij uitlegt.

Houd iedereen op de hoogte
Cliché maar waar: de tijd vliegt en daardoor kan het voorkomen dat bepaalde ontwikkelingen ongemerkt voorbij gaan in je team, terwijl ze wél belangrijk zijn om even bij stil te staan. Het is noodzakelijk dat iedereen – de mensen voor wie het relevant is – op de hoogte is van wat er zoal binnen het team en de organisatie gebeurt. Neem hiervoor bijvoorbeeld een vast moment in de week of maand, zodat alle teamgenoten zich hierop kunnen voorbereiden.

Verplaats je in de ander
Ieder mens is anders, dus probeer hier rekening mee te houden. Is je collega bijvoorbeeld wat verlegen, let er dan op dat je hem of haar júist actief betrekt bij een meeting. Is iemand erg direct, weet dan dat deze persoon misschien wat fel uit de hoek kan komen, maar dat dit waarschijnlijk nooit onaardig bedoeld is. Als er begrip en waardering getoond wordt, zal dit ook te merken zijn aan de werksfeer.

Hou het gezellig!
Samenwerken is leuk, maar nóg leuker is het om je collega’s ook af en toe in een heel andere setting mee te maken. Tijdens een etentje of teamuitje bijvoorbeeld. Wordt dit niet geopperd door je leidinggevende? Trek zelf de stoute schoenen aan en stel dit voor! Wedden dat het alleen maar gewaardeerd wordt? Enne, over werk praten mag best even, maar focus je vooral op de gezelligheid en het samenzijn met elkaar.