Jij& bijzondere werkgever

497

Sebastiaan van der Pal (41) is samen met zijn vrouw eigenaar van spellenspeciaalzaak De Dondersteen in Hengelo. Sebastiaan noemt zichzelf ‘een eenvoudige winkelier’, maar volgens velen spat de liefde voor zijn medewerkers ervan af. Jij&Wij belde hem op om de onderste (dobbel)steen boven te halen.

Hoe ga jij met je personeel om?
“Ik behandel mijn medewerkers zoals ik zelf ook behandeld wil worden. We gaan op een vriendschappelijke manier met elkaar om en er is een open houding. Wel is het duidelijk wie de baas is. Iedereen mag ideeën aandragen, maar ik ben uiteindelijk degene die beslist.”

Wat is het grootste compliment dat je ooit van een werknemer hebt gekregen?
“Er werken hier twee dames die vanuit een burn-out zijn begonnen. Ze zijn beiden hoogopgeleid en kunnen ergens anders drie keer meer verdienen. Toch kiezen ze ervoor om te blijven omdat ze hier gelukkig zijn.”

Hoe beoordeel jij medewerkers?
“Het liefst geef ik complimenten. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen op zoek is naar waardering. Als je dat geeft, zijn mensen heel loyaal. Tegelijkertijd ben ik absoluut niet bang om de confrontatie aan te gaan. Wanneer ik vind dat er iets niet goed gaat, zeg ik dat gelijk.”

Van welke baas heb jij veel geleerd?
“Bij mijn vorige werkgevers heb ik vooral gezien hoe het níet moet. Ook heel leerzaam. Zo heb ik een leidinggevende gehad die alleen maar met zichzelf bezig was en bij een hiërarchisch bedrijf gewerkt waar de baas altijd gelijk had.”

Wat wil jij je personeel meegeven?
“Dat het niet erg is om fouten te maken. Anders komen er ook geen nieuwe ideeën. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ze weten dat ze ertoe doen. Ik merk dat vooral vrouwen het lastig vinden om voor zichzelf op te komen.”

Het zijn moeilijke tijden. Hoe zorg je voor een positieve werksfeer?
“We zijn continu aan het bouwen, waardoor er altijd een stip op de horizon is. Sowieso ben ik niet van het klagen, daar schiet je niets mee op. Ik kijk liever naar de mogelijkheden.”

Wanneer sta jij fluitend in de winkel?
“Als we leuke klanten hebben en de interactie met mijn collega’s goed is. Gelukkig is dat bijna elke dag. Toen we deze zaak tien jaar geleden startten, dacht ik dat het een tussenoplossing zou zijn. Inmiddels is dat helemaal veranderd: ik wil dit tot mijn dood doen.”