“Ik vind het leuk om klanten te inspireren”

152

Marijke de Graaf (45), verkoopmedewerker Maggy’s: “Veertien jaar geleden ben ik bij Maggy’s gestart. Het contact met klanten en ze blij de deur uit zien gaan: ik geniet er nog steeds van. Normaal hebben we allerlei leuke events in de winkel, maar dat is in deze tijd lastig. Afgelopen september hebben we daarom voor het eerst een online modeshow gehouden, met alles erop en eraan: van een live chatfunctie tot de mogelijkheid om virtueel items te reserveren. In de voorbereiding zat heel veel tijd – meer dan 200 uur! –  maar het was het meer dan waard. De reacties waren overweldigend en we hebben er een hoop nieuwe klanten bij. We zijn supertrots dat we erin zijn geslaagd om zo’n uniek modespektakel neer te zetten.”

Inspireren

“Iedereen in het team heeft een eigen Maggy’s-Instagramaccount. Hierop posten we regelmatig filmpjes en foto’s. Dit verloopt via een schema, zodat we precies weten wie er aan de beurt is. Elke dinsdag word ik door een professionele fotograaf gefotografeerd in een ander setje. Er komen regelmatig mensen in de winkel die – wijzend op hun telefoonscherm – vragen naar deze items. Ik vind het ontzettend leuk om klanten op die manier te kunnen inspireren. Binnenkort is het ook mogelijk om de kledingstukken die je op de socials ziet, online te bestellen. Zo kun je bij ons winkelen zonder de deur uit te hoeven. Wel zo handig in deze tijd!”

Ik ken jou

“We gebruiken Instagram niet alleen om de collectie onder de aandacht te brengen, maar ook om te laten zien wie we zijn. Zo vertellen we welke series we graag kijken, wat ons lievelingseten is en wat onze hobby’s zijn. Laatst zei iemand: ‘Het is net alsof ik jullie allemaal ken, omdat ik zoveel over jullie weet’. Dat is misschien wel het grootste voordeel van online: het helpt om de winkel een gezicht te geven. Wij zijn voor onze klanten niet de ‘verkoopsters van Maggy’s’, maar vertrouwde gezichten.”