“Ik probeer mijn medewerkers te behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden”

380
Fotografie: Lyuda Stinissen.

Puzzelwinkel Wirwar aan de Oude Kijk in ’t Jatstraat in Groningen heeft het allemaal: van breinbrekers tot allesomvattende familiepuzzels. Eelco Hoetjes (44) runt de zaak samen met zijn vrouw Kim en twee vaste medewerkers.

Wat maakt Wirwar uniek?
“Wij hebben allerlei spellen en puzzels: van jong tot oud, van beginner tot zwaar. Het is een klein winkeltje, maar toch ligt ‘ie helemaal vol met spelletjes en puzzels. Iedere dag komen hier allerlei mensen rondsnuffelen.”

Wirwar bestaat 30 jaar. Zijn jullie vanaf het begin betrokken bij de zaak?
“Kim werkt hier al tien jaar. In 2015 heeft ze de winkel overgenomen. Ik ben twee jaar later ingestapt. Sindsdien is de zaak van ons beiden. Wij werken hier allebei fulltime en hebben daarnaast twee parttime medewerkers.”

Een klein team: betekent dat ook een hecht team?
“Ja! De band met onze werknemers is goed. De ene medewerkster werkt dit jaar al vijfentwintig jaar bij Wirwar en de andere medewerker bijna drieëntwintig jaar. Zij zijn gebleven nadat wij de winkel hebben overgenomen en zitten hier naar mijn idee nog steeds erg op hun plek. Tussendoor proberen we ook altijd wel wat extra dingen voor onze werknemers te doen, bijvoorbeeld met Sinterklaas of in aanloop naar de vakanties. Rondom de feestdagen hebben we altijd een piek. Dan zorgen we ervoor dat we die dagen met z’n allen op een fijne manier doorkomen.”

Wat helpt jullie om op een prettige manier met elkaar samen te werken?
“We weten exact van elkaar wat we moeten doen en dat het werk met z’n vieren moet worden verzet. Daarnaast proberen Kim en ik ervoor te zorgen dat er één kapitein op het schip is. Zo is Kim bijvoorbeeld het aanspreekpunt voor personeelszaken. We bespreken dan thuis uiteindelijk alles wel samen, maar het is voor onze werknemers handiger om te weten dat ze met personele kwesties bij haar terechtkunnen.”

Hoe zou je jezelf als werkgever omschrijven?
“Ik denk dat ik altijd probeer mijn medewerkers te behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden. Op een relaxte en toegankelijke manier, door mee te denken en door open te staan voor input.” 

Wat vind jij als werkgever belangrijk op de werkvloer?
“Vertrouwen. Je moet weten wat je aan elkaar hebt en wie wat het beste kan doen. Daarnaast moet iedereen aanspreekbaar zijn, ook ik. Korte lijntjes, daar hou ik van. Ik probeer altijd goed te communiceren en te peilen waar de medewerkers behoefte aan hebben. Ook vragen we regelmatig: wij dachten dit zo en zo te doen, hebben jullie daar nog ideeën over? Uiteindelijk besluiten Kim en ik, maar dat betekent niet dat je de inbreng van je medewerkers niet nodig hebt en waardeert.”

Heeft de coronatijd voor jullie winkel en team veel veranderd?
“Ons werk is sinds corona veel digitaler geworden. We zijn als winkel goed in advies geven, maar dit vertaalt zich niet direct naar internet. Toch moesten we alle bestellingen in coronatijd ineens digitaal afhandelen. In een hoog tempo zijn we daardoor digibeet afgeraakt. Een computercursus is dan geen overbodige luxe. We willen als team zo efficiënt mogelijk draaien en als een cursus daaraan bijdraagt: doen!”

Wat vind je het allerbelangrijkst in de winkel?
“Onze adviesfunctie. Wij zijn niet bezig met harde verkoop, maar constant puzzels aan het oplossen: wat past het beste bij de vraag van de klant? Als kleine winkelier geeft ons dat bestaansrecht tegenover alle internetgiganten. Daarom sta ik als werkgever ook zelf in de winkel.”