“Ik mis mijn collega’s en de aanspraak op kantoor”

334

Heb je een vraag over jouw pensioen? Dan kun je bellen naar de pensioendesk. Daar werken een tiental toppers die jou helpen met al je pensioenvragen. Iris Swarte (28) is daar één van. Sinds juni 2016 is zij pensioenspecialist frontoffice.

“Voordat ik hier aan de slag ging, wist ik – zoals veel van mijn leeftijdsgenoten – helemaal niets over pensioen. Door de opleiding SPO te volgen, heb ik de basiskennis opgedaan. Toch leer je het meeste in de praktijk: van de gesprekken die je voert aan de telefoon en de informatie die je uitwisselt met collega’s. Hoewel ik al een aantal jaar bij de pensioendesk werk, kom ik nog steeds nieuwe dingen te weten. Pensioen is echt allesbehalve saai.” 

Afwisselend
“De helft van mijn werkdag heb ik telefoondienst en de overige uren pak ik vragen op die via de mail of post zijn binnengekomen. Die afwisseling is heel fijn. In verband met het coronavirus werk ik sinds een aantal weken vanuit huis. Ik woon alleen, dus hoef geen rekening te houden met huisgenoten; dat scheelt. Wel mis ik mijn collega’s en de aanspraak op kantoor, want juist de sfeer op de afdeling maakt mijn baan zo leuk! Als je ergens niet uitkomt, kun je bij elkaar terecht en er is altijd ruimte voor een grapje. Hopelijk gaat deze situatie niet al te lang meer duren.”

Coulant
Door de coronacrisis worden we vaker gebeld dan normaal. Het gaat dan met name om werkgevers die de nota niet kunnen betalen. Gelukkig gaan we hier als pensioenfonds coulant mee om en is er een speciale betalingsregeling waar zij gebruik van kunnen maken. De telefoontjes die ik in deze tijd het lastigst vind, zijn de overlijdensmeldingen die worden gedaan. Dat is natuurlijk altijd moeilijk, maar als je hoort dat iemand is overleden aan het coronavirus word je wel even met je neus op de feiten gedrukt.”