“Ik heb mijn medewerkers een brief geschreven hoe blij ik met ze ben”

240

Johannes Vasse (49) is eigenaar van twee Intertoys-winkels in Hardenberg en Emmen. Het zijn speelgoedzaken waar de klant centraal staat en werkplezier van de medewerkers voorop: “Als je bij ons werkt, moet je graag iets voor een ander willen doen.”

De Intertoys-zaak van Vasse bestond in oktober 40 jaar. Hiervoor was het een warenhuis waar je alles kon kopen. Van een tandenborstel tot verf, ooit gestart door zijn overgrootvader, of betovergrootvader, dat wist opa Vasse niet meer precies. Zelf bestiert Johannes Vasse de zaak sinds 1996. Hij bouwde het in de afgelopen jaren uit tot één van de grootste Intertoys-winkels van Nederland. Ruim 800 vierkante meter met tienduizend verschillende artikelen, terwijl een gemiddelde Intertoys 4000 producten herbergt. Ook nam Vasse één van de Intertoys-vestigingen in het Drentse Emmen over. 

Weekend- en vakantiekrachten niet meegerekend, heeft Intertoys Vasse vijftien mensen in dienst. Nog niet zo lang geleden ging een medewerker met pensioen, die al sinds 1972 in de winkel stond. 

Als je met een Tweet van maximaal 280 tekens je winkel zou mogen omschrijven, wat staat er dan? 
“Speelgoedwinkel waar de klant centraal staat en werkplezier het allerbelangrijkste is. De klant is hier geen keizer, maar wel koning. Daar doen we alles voor. Daarom is er een koffiehoek en een gigantisch videoscherm. Grote en kleine klanten moeten volledig op hun gemak kunnen winkelen. Leuk detail: voordat je zoon of dochter jarig is, mogen ze met een kratje door de winkel lopen om alvast uit te kiezen wat familie en vrienden voor de verjaardag kunnen geven.”

Grappig, hoe werk dat dan?
“Als ze het kratje hebben gevuld, zetten we het op een mooie plek in de winkel. In de dagen voor de verjaardag kunnen familie en vrienden het cadeau eruit zoeken wat zij graag willen geven en afrekenen.” 

Wat onderscheidt jullie nog meer?
“In Hardenberg hebben we zo’n twee vrachtauto’s vol extra assortiment. Hiermee zijn we een Intertoys met een van de grootste collecties speelgoed onder de Intertoys-winkels.”

En dat betekent?
“Dat we een enorm verzorgingsgebied hebben wat loopt van Almelo naar Zwolle en helemaal door tot de wijde omgeving van Emmen.”

Wat doen jullie online?
“Ook dat wordt steeds groter. Speelgoed is sowieso één van de snelst groeiende retailtakken op internet. Nieuw is dat je nu online kunt bestellen en binnen 1 uur afhalen in de winkel.”

Welke klantengroep komt het meest naar je winkel?
“Kleine klanten. Onze basis wordt gevormd door kinderen van 0-12 jaar. Daarnaast bedienen we ook volwassenen. We hebben bijvoorbeeld een uitgebreide collectie radiografische auto’s.”

Is er een speelgoed top drie? 
“Lego staat op één, gezelschapsspellen op twee, zoals Ganzenbord maar ook Ticket to ride, en Pokémon op drie.”

Wat speel je zelf graag?
“Monopoly en buitenspellen.”

Leg eens uit: plezier van medewerkers staat in jullie bedrijfsfilosofie voorop. Wat betekent dat?
“Je moet zin in je werk hebben. Denken: yes ik mag weer! Als je met tegenzin komt en hoopt dat het zo snel mogelijk 18:00 uur is, dan zit je hier op de verkeerde plek. Ik ben ervan overtuigd, dat wat je doet, je heel erg leuk moet vinden.”

Welke eigenschap van je werknemers vind je belangrijk?
“Ze moeten klantvriendelijk zijn. Graag iets voor een ander willen doen. Daarnaast is belangrijk dat je affiniteit hebt met speelgoed en kinderen. Anders wordt het een lastig verhaal.”

Zijn er bepaalde dingen in je personeelsbeleid die je anders doet dan anderen. Ik bedoel: waarom vinden ze je een toffe baas?
“Geen idee. Naar mijn idee doe ik helemaal niks bijzonders. Ik geef ze vooral de ruimte om zelf hun invulling te geven aan de job. Als je na werktijd een Facebook-bericht van een klant wilt beantwoorden, dan waardeer ik dat, maar je hoeft het niet te doen.”

Jullie werketentjes zijn een fenomeen, klopt dat?
“We vinden het belangrijk om onze waardering te laten zien. Zo hebben we laatst alle medewerkers per post een Dopper Original-fles toegestuurd, omdat we door corona niet uiteten konden. In de meegestuurde brief heb ik uitgelegd hoe blij ik met ze ben. Normaal gesproken maken we de uitjes leuk met eten en het liefst een activiteit zoals bijvoorbeeld barbecueën en kegelen”

Is het werken door corona lastiger geworden? Wordt er meer werkdruk ervaren?
“Jazeker. Met name die eerste maanden moesten we echt wennen aan de anderhalve meter afstand en hoe je klanten erop aanspreekt. Nu is het deels gewoonte geworden. Maar wat vervelend blijft, is de hele dag met zo’n mondkapje: benauwd. En vooral voor mensen met een bril is het hinderlijk. Daarom kopen we de fijnste mondkapjes die prettig zitten. Neem je liever je eigen mondkapje, dan mag dat ook.”

Is pensioen een onderwerp waarover wel eens wordt gesproken bij Intertoys Vasse?
“Niet echt of eigenlijk niet.”

Welke tip van je vader kreeg je toen je de zaak overnam?
“Je moet het met elkaar doen. Spreek direct uit als er iets speelt. Als het personeel niet lekker draait, dan kost dat omzet en kan het iedereen zijn of haar baan kosten. Medewerkers  moeten het werk zo leuk vinden, dat ze hier samen met ons oud willen worden.”