“Iedere leidinggevende moet een doos confetti in zijn bureaula hebben”

    279

    Wat begon op een zolderkamer groeide uit tot een bedrijf met meer dan tweehonderdvijftig medewerkers en twee vestigingen: het hoofdkantoor met magazijn in ’s-Heerenberg en een kantoor in Hilversum. Jij&Wij sprak met Ira Buijtenhuijs, hr-adviseur van kleertjes.com.

    Jullie hebben in 2019 drie prijzen gewonnen: de Publieksprijs XL, De ABN Webshop Award en de FD Gazellen Award. Wat is jullie geheim?
    “kleertjes.com is niet alleen een plek waar je komt om te shoppen, maar ook voor inspiratie. Zo hebben we een online ‘mamamagazine’ met leuke tips voor moeders. Maar onze grootste kracht is toch wel de fijne sfeer op de werkvloer: dat máákt ons bedrijf.”

    Tachtig procent van jullie medewerkers is vrouw. Heeft dat ermee te maken?
    “Het bedrijf is begonnen door moeders en er werken nog steeds veel vrouwen. Dat zorgt voor verbinding. Toch merken we dat een gemêleerd team ook heel fijn is. De laatste jaren zijn we daarom flink aan het uitbreiden met mannen.”

    kleertjes.com groeit razendsnel. Dat brengt vast uitdagingen met zich mee.
    “Klopt. Op een gegeven moment werd het steeds lastiger om iedereen de een-op-een aandacht te geven die wij belangrijk vinden. We hebben toen een extra laag teamleiders toegevoegd en dat heeft heel goed uitgepakt. Een ander aandachtspunt is de communicatie tussen de afdelingen en binnen de gehele organisatie; daar moet je scherp op blijven.”

    Vertel.
    “Als je die niet stroomlijnt, kan er ruis ontstaan. Sinds we bijvoorbeeld elke ochtend een ‘stand up’ houden in het magazijn, is er veel meer duidelijkheid. Iets heel anders, maar net zo belangrijk, is dat we ervoor waken dat we dingen niet voor lief gaan nemen omdat het zo goed gaat. Elke mijlpaal – groot of klein – moet gevierd worden, want we werken er allemaal keihard voor. Eigenlijk zou iedere leidinggevende een zak confetti in zijn bureaula moeten hebben.”

    Is dat de manier om medewerkers te binden?
    “Het vieren van successen draagt zeker bij aan de werksfeer. Sowieso doen we veel leuke dingen voor medewerkers: van een paasontbijt en lentebarbecue tot kleine cadeautjes met Sinterklaas. Vooral rond kerst pakken we flink uit; dat is bij ons hét feest van het jaar. Wij staan dan met z’n allen op de dansvloer, inclusief de directeur!”

    Tegenwoordig wordt er veel waarde gehecht aan persoonlijke ontwikkeling. Wat doen jullie op dat vlak?
    “Wij vinden groei heel belangrijk en helpen iedereen waar mogelijk om talenten verder te ontwikkelen. Onze magazijnmedewerkers leiden we zelf op. Daarnaast bieden we trainingen aan van FranklinCovey, bijvoorbeeld over het geven van feedback of het uitdelen van complimenten. Op dit moment zijn die alleen voor leidinggevenden toegankelijk, maar het is ons streven dat iedereen er in de toekomst mee aan de slag kan.”

    Wat staat op dit moment hoog bij jou op de agenda?
    “Een blauwdruk maken van onze bedrijfscultuur. We willen bij de grote spelers horen, maar wél het familiegevoel behouden. Door op papier te zetten wie we zijn en hoe we met elkaar omgaan, hebben we een naslagwerk waarop we kunnen terugvallen.”

    En pensioen, is dat een belangrijk topic?
    “Heel eerlijk: niet echt. De gemiddelde leeftijd van onze medewerkers is 35 jaar, waardoor het nog nauwelijks leeft. Om pensioen toch op de kaart te zetten, zijn we van plan om er actiever over te communiceren. Laagdrempelig en helder: anders blijft het niet hangen. Het liefst zou ik de nieuwe regelgeving in begrijpelijke taal uitgelegd krijgen, zodat ik werknemers kan vertellen wat het pensioenkakkoord nou écht voor hun portemonnee betekent.”