“Het is slordig, maar ik heb geen idee waar het geld staat”

267

Voor de één is pensioen een ver-van-mijn-bedshow, terwijl de ander over een paar jaar stopt met werken. Jij&Wij magazine vroeg Niels van der Schaaf, eigenaar van The Wardrobe, hoe hij over pensioen denkt.

Niels van der Schaaf (45) is verknocht aan het retailvak. De Haarlemmer begon op zijn zestiende als verkoper bij Bojangles in de Kleine Houtstraat, later gevolgd door het in de boekenstad vermaarde VIP Fashion. Zelfs toen hij fulltime bij de Rabobank en later de visafslag in IJmuiden ging werken, bleef hij in zijn vrije tijd bij deze modewinkels meehelpen. “Ik heb een passie voor mode”, zegt Niels, “en hoe meer mensen te besteden hebben, hoe gekker ze kunnen zijn. Die combinatie maakt het werk zo aantrekkelijk. De modewereld, mooie merken, en de band met je klanten.” 

Zelf bepalen
Nadat Niels een vaste baan had aanvaard bij VIP Fashion en was opgeklommen van verkoper naar bedrijfsleider, besloot hij de overstap te wagen naar City House, een bekende modezaak in Rotterdam. Niels: “Dat was een verkeerde keuze. Er was bij de directie geen overeenstemming over de koers van de winkel en toen ik besloot op te stappen, was ik ervan overtuigd dat ik niet meer voor een baas wilde gaan werken maar alles zelf bepalen.”

Met Eva, zijn vriendin, hadden ze al vaker gesproken over een eigen mannenmodezaak in het hogere segment. Met een financiering van de bank en de hulp van wat vrienden, zijn ze acht jaar geleden begonnen met The Wardrobe. Een zaak die evengoed in de hippe buurten van Londen of New York had kunnen staan. “Wij werken eigenlijk alleen maar met bijzondere merken, specialisten, die liefde voor het vak hebben. Klanten zoeken dat ook bij ons. Als ik een mooie polo aanreik van een merk dat een klant niet kent, vertrouwen ze er toch op dat het goed zit, daar ben ik trots op.”

Online niet te koop
Op het moment dat we Niels spreken, is het een paar weken na de lockdown. De winkels zijn net weer opengegaan. Volgens Niels zijn de coronamaatregelen nog duidelijk te merken. “Het is behelpen. Er zijn geen bruiloften, geen diners, geen verjaardagsfeesten… Mensen voelen nauwelijks de behoefte om kleding te kopen. Gelukkig hebben we onze vaste klanten, die steunen ons, verder is het overleven.”

In tegenstelling tot veel non-food retailers, die tijdens de lockdowns hun online-omzet zagen groeien, heeft The Wardrobe geen webshop. Niels: “Voor ons is het onmogelijk om het op te nemen tegen het geweld van de grote onlinejongens. Daarom zijn we online niet te koop. Wij focussen ons op de fysieke retail. Dat betekent relaxt je kleding passen met een kop koffie of een wijntje aan onze bar.”

Geen idee waar het geld staat
Over zijn pensioen, of hoeveel er door hem is opgebouwd, durft Niels niets zinnigs te zeggen. “Ik weet dat het slordig is, maar ik ben vast niet de enige die geen idee heeft waar het geld staat, of om welk bedrag het gaat. Het houdt me gewoon niet bezig. Daar komt bij, dat ik als ondernemer sowieso geen pensioen opbouw. Wat we in de afgelopen jaren hebben verdiend, is inmiddels alweer terug gestopt in de zaak. Zo hebben we de winkel onlangs gerestyled en een damescollectie toegevoegd. Daar zijn we heel tevreden mee.”