“Het aanschaffen van meubels is een vrolijke gebeurtenis”

274

Wie zijn interieur nieuw leven wil inblazen, is bij de oude Sphinx-fabriek in Maastricht aan het juiste adres. In dit indrukwekkende industriële pand dat uit 1840 dateert, is Loods 5 gevestigd. Een woonwarenhuis waar onder andere het merk Zuiver te koop is. Jij&Wij magazine nam een kijkje achter de schermen bij de shop-in-shop van dit oer-Hollandse label. 

Fotografie: Wijnand van Till

Twintig jaar geleden richtten vier vrienden uit de Zaanstreek het merk Zuiver op. Wat begon met een stoelenlijn is uitgegroeid tot een brede collectie met onder meer banken, tafels, lampen, kasten en tapijten. De producten worden inmiddels in meer dan zestig landen verkocht. Sinds anderhalf jaar versterkt Ruud Jongen (56) het team. Met veel plezier bestiert hij de shop-in-shop van maar liefst zeshonderd vierkante meter. Ruud: “Toen ik hoorde dat Loods 5 in de oude Sphinx-fabriek zou komen, was ik gelijk enthousiast. Dat verschillende merken onder één dak hun artikelen aanbieden, vind ik een heel mooi concept. Bij Zuiver zochten ze iemand die zelfstandig de winkel kan draaien. Ik werkte op dat moment al zestien jaar als filiaalmanager bij een grote modeketen en was toe aan een nieuwe uitdaging.” Ruud had de ervaring die ze zochten én bleek over het zogeheten ‘Zuiver-DNA’ te beschikken. “Het team bestaat uit 75 medewerkers die allesbehalve ‘doorsnee’ zijn. Ik ben ook een beetje gek, dus pas daar uitstekend tussen. Daarnaast hebben we allemaal passie voor de producten die we verkopen en kunnen we ons ermee vereenzelvigen. Zo had ik bijvoorbeeld al Zuiver-eetkamerstoelen voordat ik hier aan de slag ging.”

Jong van geest
Hoewel Ruud in principe alleen in de winkel staat, voelt dat absoluut niet zo. “De vijftig medewerkers van Loods 5 ondersteunen me waar nodig. Als ik bijvoorbeeld vracht aan het halen ben, kan ik erop vertrouwen dat verkoopgesprekken in de shop-in-shop worden overgenomen. We doen het echt samen!” Zijn Zuiver-collega’s ziet hij de laatste tijd wat minder. “Door corona kunnen we helaas niet samenkomen, maar normaal gesproken zijn er allerlei leuke activiteiten op het hoofdkantoor in Zaandam. Van yogalessen tot borrels. Als enige Limburger tussen al die Amsterdammers ben ik een beetje een vreemde eend in de bijt, maar dat maakt het juist zo leuk. Mijn collega’s zijn gemiddeld tussen de dertig en veertig, toch is er helemaal geen kloof. Dat is het voordeel van de detailhandel: doordat jong en oud samenwerken, blijf je jong van geest.” 

Smoel
In de korte tijd dat Ruud bij Zuiver werkt, heeft hij zijn stempel al kunnen drukken. “Er was al heel lang een wens voor nieuwe bedrijfskleding, maar niemand wist waar te beginnen. Ik had zoiets van: ik kom uit de mode, laat mij het maar regelen! Het zijn bloesjes en t-shirts geworden in combinatie met een zwart bomberjack. In gouden letters staan daar onze merken op.” Ruud verduidelijkt: “Onder Zuiver vallen ook de labels Dutchbone en Bold Monkey. Waar Zuiver licht en Scandinavisch is, hebben de artikelen van Dutchbone etnische invloeden en wordt er gewerkt met warme tinten. Bold Monkey heeft vooral gekke en kleurrijke artikelen. Zo hebben we nu een zwarte pantertafel, waar er maar duizend van zijn gemaakt. Elke ‘panter’ heeft een ketting om met een genummerde tag. Zulke items vind ik geweldig; ze geven smoel aan de winkel. Wij zijn een van de  weinige interieurmerken die dit soort eyecatchers aanbiedt, daar ben ik heel trots op!” Om de collectie fris en verrassend te houden, werkt het ontwerpteam van Zuiver samen met jong talent. “Zo doen we veel met ontwerpstudio APE. Daarnaast geven we met ons ‘scholarship’ jonge designers de kans om artikelen te ontwerpen voor de collectie. Die worden vervolgens over de hele wereld geproduceerd. Zo komen veel stoelen uit Italië en hebben we twee fantastische nieuwe banken uit Litouwen.” Wanneer we Ruud vragen welk item uit de collectie hij het meest vernieuwend vindt, hoeft hij daar niet lang over na te denken. “Dan zeg ik de Thirsty chair: een eetkamerstoel die is gemaakt van petflessen. Hiermee laten we zien dat design ook duurzaam kan zijn.”

Winning team
“Nu er veel thuis wordt gewerkt, vinden mensen het belangrijk dat hun huis gezellig is. De afgelopen maanden heb ik zoveel klanten blij gemaakt met een nieuw bankstel. Als ik dan ook nog eens kan vertellen dat de levertijd maar twee weken is – we hebben bijna alles op voorraad in Zaandam – dan is het feest compleet. Er zijn overigens ook mensen die puur uit nieuwsgierigheid een kijkje komen nemen. De hoge plafonds en het industriële karakter van het pand zijn ronduit indrukwekkend en vormen een prachtig decor voor onze meubelen.” Om die te laten floreren, besteedt Ruud de nodige aandacht aan styling. “Ik ben perfectionistisch en vind het belangrijk dat alles er strak bij ligt. Stoffen, zuigen, kussentjes recht leggen: het is net een tweede huishouden. Als de boel overigens echt omgegooid moet worden, bijvoorbeeld als we een nieuw seizoen in gaan, dan word ik bijgestaan door ons stylingteam.” Van zijn overstap naar Zuiver heeft Ruud geen moment spijt gehad. “Als je in de kleding werkt, heb je nog weleens te maken met klanten die in een pashokje staan te mopperen. Dat is in de woonbranche heel anders. Mensen zien het aanschaffen van meubels als een vrolijke gebeurtenis. Dat ik daar een bijdrage aan kan leveren, vind ik heel erg leuk. Daarnaast werk ik graag voor een ‘winning team’ als Zuiver.”