“Een winkel die bruist; daar doe je het voor!”

149

Het zijn gekke tijden. Zo ook voor de detailhandel. Hoe is het om op de winkelvloer te staan terwijl een levensbedreigend virus het land in zijn greep heeft? Marina Bakker (37), bedrijfsleider bij Musjes Kinderwinkel & Café in Groningen, deelt haar ervaringen.

“Onze winkel is elf jaar geleden begonnen als webshop. Dat werkte in ons voordeel toen we eind maart dicht gingen, want de verkoop kon online doorgaan. We zijn zes weken voor klanten gesloten geweest, maar waren wel zelf aanwezig voor de internetbestellingen. Om iedereen betrokken te houden bij de winkel zijn we nóg actiever gewor­ den op social media: van het voorlezen van kinderboeken tot ‘unboxing video’s’ waarin we dozen met nieuwe artikelen uitpakken. Daar kregen we zulke leuke reacties op dat we dat erin hebben gehouden!”

Uitje
“Het weekend voordat we open gingen, hebben we de winkel gigantisch omgegooid. Geen zwierige paden meer, maar twee rechte looproutes. Officieel mochten we zo’n tien klanten tegelijkertijd in de winkel ontvangen, maar we hebben ervoor gekozen om dat aantal terug te brengen naar zes. We vinden het belangrijk dat mensen zich niet opgejaagd voelen en op hun gemak door de zaak lopen. Een bezoek aan Musjes wordt vaak gezien als een uitje. Dat gevoel wilden we – ook al konden we nog niet al onze faciliteiten aanbieden – zoveel mogelijk behouden.”

Regels
“De bank waarop ouders hun kinderen kunnen voeden is weer gewoon beschikbaar, net als de commode en de toiletruimte. Uiteraard maken we alles grondig schoon. Onze klanten houden zich over het algemeen goed aan de regels, want die zijn er natuurlijk nog steeds. Zelfs als ze alleen in de winkel zijn, volgen ze de looproute. Dit komt denk ik door het type klant dat wij hebben. Het zijn mensen die echt de tijd nemen om een mooi kraamcadeau uit te zoeken of iets leuks te kopen voor de kinderen. Geen gehaaste bezoekjes.”

Plezier
“Het team van Musjes bestaat uit zeven personen. Door de afgelopen periode verloopt de samenwerking nóg soepeler. Waar de overdracht voorheen via de app of op de winkelvloer gebeurde, maken we nu gebruik van een centraal systeem waardoor er geen informatie meer verloren gaat. Daarnaast realiseren we ons meer dan ooit hoeveel plezier we uit het contact met onze klanten halen. Alleen met je collega’s in de zaak staan en de muziek keihard aan is best leuk, maar een winkel die bruist; daar doe je het voor!”