Een kijkje achter de schermen bij Jan Monnikendam in Haarlem

2698
Andre en Janneke - Jan Monnikendam

Je kunt het zo gek niet bedenken of het is bij de Haarlemse feestwinkel Jan Monnikendam te koop. Inmiddels is de vierde generatie kinderen aan het roer. “De allerdrukste tijd is rond Halloween. Dan zetten we een beveiliger voor de deur, omdat er dan een rij van 50 tot 60 mensen staat.”

Het is vrijdagochtend tien uur als we de feestwinkel Jan Monnikendam binnen stappen. Het is al meteen gezellig druk. In het keukentje, waar de familie vroeger woonde, vertellen André en Janneke, die met hun vijfjarige dochter Fé boven de zaak wonen, dat de winkel is gestart als klein hokje van twee bij twee met een deurtje en een etalage. Janneke is de vierde generatie en runt samen met haar partner André de onderneming.

117 jaar geleden werden er bij Jan Monnikendam vooral liedjes op maat verkocht voor trouwerijen en feesten. Ook kon je terecht voor kleine feestaccessoires, maar nog geen kostuums en ballonnen. Toen het nummer ʻMien waar is mijn feestneus?ʼ van Toon Hermans een hit werd, was er opeens ontzettend veel vraag naar feestneuzen. Jan Monnikendam speelde hier briljant op in en verkocht de artikelen aan de lopende band.

De vonk sloeg over 
De vader van Janneke, Jos Groskamp, de achterneef van oprichter Jan Monnikendam, adviseerde haar om eerst eens te kijken of ze het werken in een winkel wel leuk vond. Ze werd bedrijfsleidster bij Intertoys en leerde hier André kennen, die franchisenemer was van twee filialen. De vonk sloeg al snel over tussen André en Janneke en na een tijdje gingen ze samenwonen. André vertelt dat zijn schoonvader hem een aantal jaren geleden voorzichtig polste of hij de zaak wilde overnemen. “Ik was daartoe bereid, maar dan moest ik eerst van mijn speelgoedwinkels af en ik wilde het samen met Janneke doen. Zij is het gezicht en de creatieve kant, ik ben meer op de achtergrond bezig. Maar als het druk is staan we allebei in de winkel.”

Wat moet je met vouwballonnen? 
“Ik ben me steeds meer gaan interesseren voor de wereld van feestartikelen”, vertelt André. “Ik heb echt een retailhart en vind het geweldig om te handelen en spullen te verkopen. Als je net in dit feestwereldje komt, denk je: wat moet je met vouwballonnen, wie koopt dat nou? Als je dan ziet dat je er elke week 20 orders van hebt, besef je hoe groot het is. Natuurlijk merken we dat steeds meer online shops ook feestartikelen verkopen. Maar bepaalde dingen die wij aanbieden, zijn toch moeilijk op internet te verkrijgen. Helium ballonnen bijvoorbeeld. Ook carnavalskleding is lastig, die moet je echt passen omdat het geen standaardmaten zijn.”

Casa de Papel en Chunky festival glitters 
Janneke heeft volgens André een extra zintuig voor trends en pikt dingen snel op. Zo waren ze bijvoorbeeld de eerste met Casa de Papel pakken en maskers (uit de bekende Netflix serie, red). “Die gaan nog steeds als een speer! Het is zo leuk om daarop in te spelen. Ook de hippe festival items zoals chunky glitters doen het goed.” Janneke legt uit dat iedere generatie op zijn of haar manier iets eigens in de winkel brengt: “Mijn vader komt regelmatig op donderdag langs en als er dan kinderen zijn, doet hij allerlei goocheltrucs. Dat is echt zijn passie, je ziet aan hem hoe leuk hij het vindt.”

Beveiliger voor de deur tijdens Halloween 
Janneke vertelt dat de zomer bij Jan Monnikendam een drukke periode is. “Dan is het einde van het schooljaar aangebroken en worden er veel musicals gegeven, maar er zijn in die periode ook heel wat bruiloften. De allerdrukste periode is echter Halloween. Dan zetten we een beveiliger voor de deur, want dan staat er een rij van 50 tot 60 mensen.” Haar man vult aan: “Overigens kun je bij ons niet de ‘gewonere’ dingen kopen, denk aan een pak of wit overhemd.” André vertelt dat hij, hoewel hij het een tikkeltje te amicaal van zichzelf vindt, het hoekje voor damesvrijgezellenfeesten het meest hilarisch vindt. “Ik moet altijd zo lachen als die jonge meiden daar staan te giechelen.”

Op de verkleedafdeling is het op donderdagavond het gezelligst 
“Voor ons is de omloopsnelheid van producten niet het belangrijkst,” weet André. Hij vervolgt: “Natuurlijk is het leuk als producten hard gaan, maar sommige dingen hoor je gewoon aan te bieden als je een feestwinkel hebt, dat is onze kracht. We hebben zóveel, dat ik best snap dat je als klant door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom helpen we mensen in de winkel zoveel mogelijk, we willen hen echt de feestbeleving meegeven. Op donderdagavond, voordat alle feestjes in de stad beginnen is het bij ons hartstikke druk. Soms komen ze zelfs met een slokje op bij ons langs. Op de verkleedafdeling is het dan ontzettend gezellig.”

Enge maskers
Voor de dochter van André en Janneke is het normaal dat ze boven de feestwinkel woont. Maar ze mag niet zomaar dingen meenemen naar boven. Ze glimmen van trots als ze het over Fé hebben. Janneke: “Met opa heeft ze wekenlang een goocheltruc geoefend en daarmee een talentenjacht gewonnen. Tijdens de wedstrijd mocht ze niet verkleed, maar hebben we haar wel een hoofddeksel laten uitzoeken. Binnen twee seconden stond ze beneden, iets uitkiezen vindt ze geweldig. Als Fé vriendinnetjes meeneemt, rennen ze soms met hun hoofd naar beneden naar binnen, zo eng vinden ze de maskers die aan de muur hangen.”