Het seizoen van prijzencircussen is weer van start gegaan! Afgelopen week was het ‘singles day’, een van oorsprong Chinese ‘feestdag’ waarop het vrijgezel zijn gevierd wordt. Dit ging gepaard met allerlei kortingen bij diverse winkels. Maar eigenlijk is het pas het begin: 23 november is het Black Friday, een uit Amerika overgewaaide shopdag, wat vaak een heel weekend aanhoudt en overloopt in Cyber Monday. Uit onderzoek van Klarna, een achteraf betaalservice, blijkt dat een derde van de Nederlandse consumenten wacht met het doen van kerstinkopen, tot deze speciale kortingsdagen aangebroken zijn.
Het onderzoek werd gehouden onder 1000 Nederlandse consumenten voor de ‘Emotional Shopping Index’. Ruim een vijfde van de ondervraagden gaat in de herfst al op zoek naar kerstcadeaus. De helft hiervan shopt kerstcadeaus of feestartikelen online, bij vrouwen is dit 49 procent en bij mannen 45 procent. Een vijfde van de consumenten koopt alle Sinterklaascadeaus via internet.
Volgens SendCloud, een verzendtool voor online retailers, zal de laatste week van November de drukste e-commerce week van 2018 worden, mede doordat Black Friday en Cyber Monday een week voor Sinterklaas vallen. Waar Kerst altijd de drukste dag van het jaar was, zal dat nu voor het eerst in de geschiedenis, Black Friday zijn.
Is jouw shopgedrag gedurende de feestdagen periode, anders dan tijdens de rest van het jaar?
Bron: FashionUnited