Duurzaam duurt het langst: Ageeth Green Jump

192

Steeds meer winkels willen bijdragen aan een duurzame wereld. Ze verkopen producten die eerlijk zijn gemaakt, geven gedragen kledingstukken een tweede leven of kiezen voor milieuvriendelijke materialen. Jij&Wij magazine sprak vijf retailprofessionals die zich dagelijks inzetten voor duurzaamheid. Op de werkvloer, maar ook privé.

Ageeth Hendriks (42) werkt sinds 2010 voor Green Jump. Focust zich op de pr en communicatie. Ageeths ‘duurzame do’: “Tap je eigen drinkwater: een kleine aanpas- sing met grote impact”

Hoe bepalen jullie of een product duurzaam is?
“We zoeken alles tot op de bodem uit. Hoe is het gemaakt? Is iedereen in de keten eerlijk betaald? Is de afvalproductie minimaal? Al deze aspecten moeten goed zijn anders komt het níet in ons assortiment. Omdat iedereen in het team een specialisme heeft, kunnen we heel scherp zijn.”

Speelt Green Jump in op trends?
“In principe niet. Een trend is vaak vluchtig terwijl wij juist geloven in producten die lang meegaan. Wat je wel ziet, is dat duurzaamheid steeds meer een trend is. September was bijvoorbeeld de maand van het plastic dieet. Als ‘groene mensen’ juichen we dat soort ontwikkelingen natuurlijk alleen maar toe.”

Wat voor type klant shopt bij jullie?
“Dat wisselt heel erg. Sommige mensen kiezen bewust voor Green Jump omdat ze zeker willen weten dat hun aankoop verantwoord is. Maar we hebben ook klanten die het gewoon heel cool vinden om een rvs-lunchbox mee te geven aan hun kinderen. Ook prima.”

Hoe voer je duurzaamheid door in je eigen leven?
“Als ik naar de supermarkt ga, neem ik mijn eigen zakjes mee voor groente en fruit. En voor kaas op de markt gebruik ik een bee’s wrap. Verder koop ik biologische verzorgingsproducten en let ik op de verpakkingen in de supermarkt. Bij mijn keuzes houd ik de 80-20-regel aan: als ik 80% goed doe, mag 20% minder bewust zijn.”

Wat wil je anderen meegeven over duurzaamheid?
“Denk na over je keuzes, maar wees niet te krampachtig. Elk dingetje dat je doet, is al heel goed. Als je geen rietje neemt in je drankje scheelt dat al.”