Dit gebeurde er deze week in de retail – week 28

242

De retail staat nooit stil! Dit waren een aantal highlights van de afgelopen week:

Wekelijkse koopzondag in Zwolle
Veel steden gingen al voor en eindelijk is het voor Zwolle ook zover: iedere week koopzondag. Afgelopen maandagavond stemde de gemeenteraad hiermee in. Vanaf 1 augustus kunnen consumenten iedere zondag shoppen. Winkeliers mogen dan zelf weten of ze opengaan en welke tijden.

Geen plastic rietjes meer bij Starbucks
Starbucks is bezig met het terugdringen van plastic. Het doel is om in 2020 geen plastic rietjes meer te gebruiken. Deze zullen vervangen worden door een recyclebare deksel waarbij een rietje niet nodig is, of van ander materiaal. De nieuwe deksel is in de VS en Canada al verkrijgbaar in meer dan achtduizend filialen. In Europa is Nederland één van de eerste landen waar het deksel beschikbaar wordt. Ook zullen er papieren rietjes en van composteerbaar plastic aangeboden worden voor de welbekende Frappucchino’s. Wel moeten consumenten daar zelf om vragen.

Stadswinkels voor IKEA
IKEA winkels vindt je altijd nét buiten de stad. Niet zo gek ook, de winkels zijn gigantisch! IKEA wil echter wereldwijd winkels in de centra van zes verschillende steden openen. De keten zal zich in ieder geval vestigen in Londen, Madrid, New York, Stockholm, Shanghai en Wenen, om te testen hoe de winkels eruit moeten komen te zien. Afgelopen dinsdag opende IKEA in Madrid een vestiging met een oppervlakte van ruim tweeduizend vierkante meter en vier verdiepingen. De winkel richt zich op woonkamer producten, maar ook kleinere artikelen zoals glazen en bloemen.

Ray-Ban opent eigen winkels in Nederland
In korte tijd heeft Ray-Ban al twee eigen winkels geopend in Nederland. Afgelopen maand opende er een vestiging in Amsterdam in de Kalverstraat en deze maand zal er een in Den Haag in De Passage openen. De eerste brandstore van Ray-Ban opende in 2015 in New York en sindsdien kwamen er meer vestigingen bij, zoals in Shanghai en Tokyo. Het merk beschouwt de winkels als een interactieve plek zodat de klant de unieke Ray-Ban ervaring en cultuur kan omarmen.

Bron: Retailtrends