Deze week in de retail – week 51

209

Consumenten bestellen ruim op tijd voor drukke feestdagen 
Uit onderzoek van Manhattan Associates onder 1091 consumenten is gebleken dat meer dan de helft van de Nederlandse klanten, online decemberaankopen ruim van tevoren doet. Een kleine twintig procent duikt de stad in om te voorkomen dat de cadeautjes te laat aan zullen komen. Ongeveer driekwart heeft geen vertrouwen in de leveringsbelofte van retailers tijdens de feestelijke decembermaand. Om er zeker van te zijn dat men de cadeaus op tijd binnen krijgt, bestelt ruim zeventig procent ruim een week van tevoren, ondanks de leveringstermijn van twee tot drie dagen die gehanteerd wordt. Doordat veel Nederlanders hebben gemerkt dat bestellingen tijdens Black Friday veel vertraging opgelopen hebben, vermoedt de managing director Pieter van den Broecke van Manhattan Assocates, dat dit ook invloed heeft op het bestelgedrag rondom de feestdagen.

Tickets kopen bij Bruna
In achttien winkels van Bruna wordt in samenwerking met platform Tibbaa een pilot gehouden rondom de verkoop van tickets. Je kunt in de winkels terecht voor kaartjes voor allerlei (muziek) evenementen. Bruna denkt dat ze met deze samenwerking een groter publiek kunnen aanspreken en meer klanten over de vloer zullen krijgen. Steeds meer mensen kopen hun tickets online, maar op deze manier vergroot Tibbaa via Bruna zijn bereik door fysieke verkoop. De pilot zal een halfjaar duren, hierna wordt gekeken of het concept door de rest van Nederland wordt uitgezet.

Online winkelen neemt toe onder ouderen
Steeds meer Nederlanders shoppen online. 78 procent van twaalf jaar of ouder, heeft in 2018 iets online gekocht. Dit komt neer op ongeveer elf miljoen mensen, meldt het CBS. Vooral onder 65-plussers is het aantal online kopers flink gestegen. In 2012 kocht een kwart van de ouderen weleens iets online, afgelopen jaar was dat 45 procent. Kleding en sportartikelen staan bovenaan de lijst van online aankopen (56 procent). Daarna komen huishoudelijke goederen en apparaten met 38 procent.