Deze week in de retail – week 50

135

Deze drie retail nieuwtjes vond de redactie van Jij&Wij opvallend afgelopen week:

Minder retailfaillissementen
In november lag het aantal faillissementen in de Nederlandse detailhandel op 32, wat er tien minder waren dan de maand ervoor. Voor het eerst sinds juli loopt het aantal retailfaillissementen weer terug, blijkt uit CBS-cijfers. Vorige maand werden onder andere huishoudwinkels, ondernemingen met recreatieartikelen, voedingswinkels en elektronicazaken failliet. Tot nu toe zijn er in 2018, 341 retailers failliet verklaard. Dat zijn er zeven meer dan vorig jaar rond deze tijd.

Beautyproducten bij Zara
Vorige week bracht Zara zijn eerste cosmeticaproducten collectie uit. Het assortiment bevat een kleine selectie lippenstiften, lipgloss en lippotloden en is exclusief online verkrijgbaar. Parfums waren al wel een hele tijd te verkrijgen bij de modeketen, maar cosmetica was er tot voor kort nog niet. De prijzen van de cosmeticaproducten liggen tussen de 7,95 en 19,95 euro en worden ontwikkeld in Los Angeles en geproduceerd in Frankrijk.

Nooit meer de verkeerde maat bij ASOS
Wanneer je online shopt, is het altijd even spannend of je de juiste maat te pakken hebt. Hier heeft ASOS iets op gevonden: de zogenoemde ‘pasvorm-assistent.’Al eerder startte ASOS met machine learning, waarmee gepersonaliseerde maataanbevelingen op basis van eerdere aankopen en retouren werden geleverd. Deze tool is nu nog specifieker te gebruiken door het beantwoorden van vragen over lengte, gewicht en pasvorm. Volgens de online retailer is dit vooral handig voor nieuwe klanten, die hierdoor meteen de juiste maat zullen ontvangen. De maathulp assisteert zowel bij alle eigen collecties, als de andere labels die ASOS verkoopt.

Bronnen: RetailTrends, Fashionunited