Deze week in de retail – week 45

395

Dit waren de retail highlights van afgelopen week!

Nespresso test virtuele wachtrij
In zijn nieuwe winkelconcept in Arnhem, test Nespresso een virtuele wachtrij. Een medewerker noteert de naam en een specifiek kenmerk van een klant, waarna er vervolgens vrij door de winkel bewogen kan worden, zonder in de rij te hoeven staan. Bij een ‘specifiek kenmerk’ kun je denken aan de kleur van een kledingstuk dat de klant op dat moment draagt. Volgens een woordvoerder van de koffieketen, heeft de virtuele rij als doel om klanten op drukke momenten in de winkel de mogelijkheid te geven om tijdens het wachten, rustig rond de kunnen kijken. Ook de klassieke toonbank is verdwenen. Afrekenen kan via een tablet.

Magic box tegen voedselverspilling van HEMA
Met de app ‘Too good to go’ kun je overtollig eten kopen bij supermarkten, bakkerijen en restaurants tegen een gereduceerde prijs. Je ontvangt dan een box, wat er in zit is een verrassing, het is immers afhankelijk van wat er die dag overgebleven is. Ook HEMA is de samenwerking met deze app aangegaan en biedt ‘magic boxes’ met dagverse producten zoals brood, banket en maaltijdsalades die over dreigen te blijven. Volgens HEMA is dit een ideale situatie voor zowel de winkel, de klant én het milieu.

Betalen via je mobiel bij Ici Paris XL
Van plan om binnenkort een lekker parfum aan te schaffen bij Ici Paris XL? Voortaan kun je hier afrekenen met je mobiele telefoon via de betaalapp Payconiq. Ici Paris XL is hiermee de eerste winkelketen die deze betaalmogelijkheid aanbiedt. Afrekenen kan door het scannen van een QR-code met je smartphone, welke wordt weergegeven op de pinterminal of de kassadisplay.

Bron: Retailtrends