Deze week in de retail – week 42

301

Dit waren de retail highlights van deze week!

Drie nieuwe winkels voor Omoda
Omoda breidt uit! De Zeeuwse schoenenretailer heeft nieuwe winkels geopend in Zwolle, Amsterdam en Utrecht, waardoor het nu in totaal 21 filialen heeft. Omoda heeft goed gekeken naar de klantbehoefte aan de hand van online bestellingen en de vraag van de klant. Bij het selectieproces van een nieuwe locatie is rekening gehouden met verschillende factoren, zoals, is de stad een leuke winkelstad en of het pand voldoet aan de eisen. In een persbericht geeft Omoda aan dat de drie winkelsteden ieder een eigen karakter hebben. Het schoenenbedrijf wil in de nabije toekomst nog meer fysieke winkels openen, het is nog niet bekend waar. De retailer zegt het feit te koesteren dat, Omoda in tegenstelling tot alle negatieve berichten over de mode-retail een positieve ontwikkeling heeft ingezet.

Deze factoren vinden consumenten belangrijk bij het online shoppen
De aanwezigheid van meerdere betaalmethoden is voor meer dan de helft van de Nederlandse online shoppers doorslaggevend in de keuze van de webshop. Dit is gebleken uit onderzoek van Motivacation van Thuiswinkel.org. ook de mogelijkheid tot gratis retourneren en naamsbekendheid spelen een grote rol in de afweging om iets te kopen in een webwinkel. Verder blijkt ook uit onderzoek dat vier op de tien online consumenten alleen bij webshops met een keurmerk winkelt. Op een derde van de online klanten heeft het lezen van reviews en het hebben van een beveiligde verbinding invloed.

Grootste omzetstijging voor kledingwinkels
Het CBS meldt dat de omzetstijging in de detailhandel die in juli werd genoteerd, nog steeds doorzet. Consumenten gaven ook in augustus dit jaar meer uit dan een jaar eerder. In augustus groeide de omzet van de detailhandel met 3,4 procent ten opzichte van 2017. Kledingwinkels realiseerden in augustus de grootste groei met 3,3 procent. Ook in schoenen- en lederwarenwinkels waren de omzetten in de maand augustus hoger dan een jaar daarvoor, namelijk een stijging van 2,2 procent.

Bronnen:
Fashionunited
Retailtrends