Deze week in de retail – week 37

820

Dit waren de hoogtepunten in de retail van de afgelopen week!

Consument bezoekt minder fysieke winkels
Een steeds groter aantal consumenten geeft aan tegenwoordig minder fysieke winkels te bezoeken, namelijk 32 procent. In 2015 was dit nog 21 procent. Dit blijkt uit een onderzoek van ABN Amro. Het onderzoek toont aan dat vooral de branches wonen, sport en schoenen te maken hebben met teruglopende bezoekersaantallen. Ook laten steeds minder consumenten weten dat ze een voorkeur hebben voor fysieke winkels. In 2015 gaf nog 74 procent de voorkeur aan fysieke winkels, dit jaar is dat aantal gedaald naar 63 procent. ABN Amro denkt dat  het bieden van beleving en expertise een reddingsboei kan zijn voor fysieke winkels. De hoofdreden voor consumenten om deze winkels wél te bezoeken, is namelijk de mogelijkheid om producten uit te proberen, te passen en te testen. Ook kiezen consumenten voor fysieke winkels als ze snel iets willen hebben, of als ze nog niet precies weten wat ze willen kopen.

Albert Heijn gaat voor minder plastic
Albert Heijn gaat voor steeds duurzamere verpakkingen. Er wordt vooral ingezet op minder plastic en beter recyclebaar verpakkingsmateriaal. Albert Heijn heeft als doel om in 2025, 25 procent minder verpakking te gebruiken en om alle eigen merkproducten te voorzien van volledig recyclebare verpakkingen. Volgens Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn, zijn er al veel stappen gezet. In 2018 wordt er namelijk al vier miljoen kilo aan verpakkingsmateriaal bespaard.

Bol.com probeert twee uurs bezorging in Amsterdam
Bol.com is een pilot gestart waarbij bestellingen binnen twee uur worden bezorgd. In samenwerking met PostNL worden duizenden populaire producten uit het bol.com assortiment in Amsterdam extra snel geleverd, waarbij gebruik gemaakt wordt van elektrische bakfietsen. Als je lid bent van de abonnementsdienst Select, hoef je niet extra te betalen voor de service, voor niet-leden kost het €4,99. Als de dienst succes boekt, wordt het in meerdere plaatsen in Nederland en België uitgerold.

Bron: Retailtrends.nl