“De opbrengst van de feestdagen is een derde van de hele jaaromzet!”

187

Eric Bartels (54), Slijterij en Wijnhandel Bartels

“De periode rondom de feestdagen staat voor mij gelijk aan heel hard werken. Ik ben dan bijna dag en nacht bezig met de zaak. Traditiegetrouw helpen mijn kinderen (ook in kersttrui) van 26 en 29 jaar mee, ze nemen zelfs vrij van hun werk. Wij bestaan deze maand 142 jaar, en het gaat al tig jaar hetzelfde bij Slijterij en Wijnhandel Bartels: het drukst is het vanaf november tot 1 januari.” Lachend: “Als ik wil, zou ik de planning voor 2030 al kunnen maken.”

Jaaromzet
“Ik vind het leuk om in de decembermaand extra vaak op de vloer te staan. Klanten zijn goedgehumeurd en kijken er naar uit om te tafelen met familie en vrienden. Maar deze tijd is vooral onmisbaar vanwege de goede verkoop. De opbrengst na de feestdagen is namelijk een derde van mijn hele jaaromzet! Dat maakt het meer dan waard om werkweken te draaien van ruim zestig uur.”

Andere tijden
“We zijn gespecialiseerd in wijn en whisky en verkopen verschillende likeurtjes. Speculaas- of kaneellikeur zijn hardlopers in december. Drank is trendgevoelig: voorheen verkochten we voornamelijk whisky aan 45+’ers maar nu slaan ook studenten het massaal in. Voor hippe proeverijen bijvoorbeeld; je merkt dat ze meer te besteden hebben. Daarnaast zien wij dat mensen klaar zijn met Chardonnay en vaker kiezen voor Verdejo. En kerstpakketten? Die verkopen we nauwelijks meer.”

Dry January
“Na drie weken dag in dag uit werken, laat ik het met Kerstmis helemaal los. Ik ga dan meestal uiteten met mijn vrouw en kinderen – heerlijk om even achterover te leunen. Lekker eten, spelletjes doen en daarna een boswandeling. Vlak voor oud en nieuw is het weer druk en op 1 januari is het meteen gebeurd. De klantenomzet daalt direct; iedereen let op de centen én de lijn. Voor ons is dit een lastige maand maar gelukkig kunnen we nog lang nagenieten van de feestdrukte. Op 2 januari voel ik me heel moe, maar voldaan.”