De consument wil nog steeds fysiek kunnen winkelen

509

Online mag dan wel steeds belangrijker worden, maar dat betekent niet dat de consument niet eens lekker door de winkelstraten wil struinen. Sterker nog: uit onderzoek van MarketResponse en IVRM Reputatie is gebleken dat maar liefst 85 procent het jammer vindt als fysieke winkels uit het straatbeeld zouden verdwijnen.

Twee van de drie consumenten wil nog steeds graag naar een fysieke winkel kunnen gaan. Consumenten houden van ‘gewoon’ winkelen en er is nog steeds een groot verlangen naar fysieke winkels, blijkt dus uit het onderzoek. Niet per se vanwege het winkelen zelf, maar omdat het voor mensen simpelweg in het straatbeeld hoort.

Verder gaf 24 procent aan door de coronacrisis meer te letten op de maatschappelijke betrokkenheid van een online winkel wanneer daar iets wordt gekocht. Hier is 39 procent het mee oneens. Ruim twee derde, 69 procent, denkt dat de winkelstraten vanwege de coronacrisis nog sterk zullen gaan veranderen. En de manier van aankoop – fysiek of online – voor en na de crisis is maar een klein verschil.  

Kortom: het lijkt erop dat we niet bang hoeven te zijn dat consumenten stoppen met fysiek shoppen.

Bron: MarketResponse/IVRM Reputatie