Column Harry Bijl: Wat denkbaar is, is maakbaar!

570

Stel je voor: Je bent zo blij met je werk in de winkel dat je, zelfs in je eigen vrije tijd, je verdiept in hoe producten worden gemaakt. Oh. Dat doe je al? You are kidding.. echt?

Ik ben altijd al nieuwsgierig van aard geweest. Ik sloopte speelgoed om te zien hoe het was gemaakt. Dat is niet hoe ik het nu bedoel, maar ff serieus. Lees je de etiketten en de informatie op de verpakking? Ken je de samenstelling en totstandkoming van de producten die je verkoopt? Weet je hoe iets is gemaakt en waarom dat zo is? Dus jij verdiept je echt?

Als bezoekers in de winkel je vragen : ‘Kun je mij vertellen waar dit product is gemaakt?’, krijg je dan een kleur van schaamte omdat je het niet weet, of zeg je: ‘Ga lekker zitten, hier, een koffie, ik leg het je graag uit’. Als je jouw potentiële kopers en bezoekers voor vol aanziet, dan moet je blij zijn dat ze naar jou toe komen om opheldering te vragen, toch? Als je sterk in je schoenen staat dan kan je oprecht en vanuit je hart en kennis motiveren waarom jullie dat product verkopen. Heerlijk is dat. By the way, dat is precies de reden waarom mensen naar winkels komen.

Ik geloof dat jullie niet veel TV kijken. Jullie kijken vast veel naar Netflix op je mobiel of laptop. Doe vooral waar je zin in hebt, zou ik zeggen. Wie ben ik om te zeggen dat je iets anders moet? Je moet niks! Ik ben blij dat je je verdiept in de producten en hoe ze worden gemaakt. Het maakt namelijk veel uit hoe producten tot stand komen. Ik kan je aanbevelen om, naast wat je al doet aan product scouting en research, het programma Genaaid van de EO of Tegenlicht van de VPRO. Waarom? Steeds meer mensen kiezen bewust voor het kopen van dat ene product, om verschillende dingen. Het verhaal van de designer, de voordelen t.o.v. andere producten, de prijs of welke grondstoffen zijn gebruikt. Steeds vaker telt ook mee welke handen hebben eraan gewerkt en onder welke omstandigheden. Lang niet altijd is het logisch om überhaupt nieuwe producten te kopen. Goed gemaakte producten kunnen heel goed een tweede leven krijgen.

Met de kerstdagen in zicht is het altijd leuk om te mijmeren over de toekomst. Om vervolgens terug te kijken en te concluderen wat je beter kan doen, volgend jaar of morgen. Waarom zou je wachten? Is het denkbaar dat we bewuster met productkeuzes omgaan? Kijk, als je dat ook vindt dan is het ook maakbaar. Hoe cool is het als iedereen, elk jaar na nu, probeert om stappen te zetten die bijdragen aan een betere wereld? Jij verdiepte je toch al in die producten bij jou in de winkel? Wat zou de impact zijn als we allemaal 5-10 % duurzamere producten gaan verkopen? Jij kan het verschil maken als je de inkoop inspireert met frisse ideeën. Huh? Ja jij kan een belangrijke bijdrage leveren. Doe het!

Ps. Natuurlijk wens ik jullie ook een duurzame en gezellige kerst! Geniet van het leven en laat anderen ook meer genieten.