Column Harry Bijl: op bezoek in het Miele Experience Center

287

Sinds kort heb ik een toffe elektrische fiets en rijd ik met plezier rondjes in winkelgebieden. Heerlijk om zo de sfeer in wijken te voelen en nieuwe winkels te ontdekken. Vorige maand reed ik in de van Baerlestraat in Amsterdam bijna de nieuwste winkel van Miele voorbij.

Ja Miele; dat kwaliteitsmerk. Van al die wasmachines en andere elektrische apparaten. Ik kon nog net vol in de remmen gaan en manoeuvreerde mijn fiets veilig in de deuropening van het Miele Experience Center. Ik dacht bij mezelf: heb ik iets gemist? Zit de store op deze plek? Ik ken het grote Miele Experience Center in Vianen namelijk al jaren. Terwijl ik zo in die deur sta te gluren, kijkt iemand me lachend aan. Ik kijk terug en vraag: “Mag ik een foto nemen?” Storemanager Joshua Scholtmeijer antwoordt: “Zet je fiets gewoon even binnen, neem wat lekkers, maak foto’s, voel je vrij en ervaar Miele.”

Dit uitnodigende aanbod kon ik niet weerstaan. En ik viel met mijn neus in de boter want het was de eerste openingsdag. Een uur lang was ik getuige van mensen die spontaan binnenstapten. Ik zag hun glimlach en hoorde de leuke reacties. Ik vroeg Joshua: “Zou je hier over een paar weken ook een groep ondernemers willen inspireren?” “Natuurlijk Harry, dat is ons werk!”

Vorige week was ik met twintig ondernemers opnieuw in het Miele Experience Center. We waren niet alleen enthousiast over de gastvrije ontvangst, maar ook over de bezoekerservaringen en eerste zakelijke inzichten die we kregen. De store vervult, zo kregen we mee, een echte buurtservice-functie en er worden veel concrete productvragen gesteld. Ook zagen we dat het publiek jonger is dan in andere winkels. Zo zie je maar: winkellocaties hebben verschillende functies en trekken ook andere mensen aan.