Column Harry Bijl: “Kleur bekennen voelt lekker”

311

Onze koopreis begint altijd met de eerste indrukken die we ervaren. Binnen een paar seconden maken we de balans op: ‘winkelen we door of haken we af?’ Het is dan ook van groot belang dat je winkel inspirerend, overzichtelijk en overtuigend wordt gepresenteerd.

Ik ben gek op winkels die duidelijk zijn: ik houd ervan als producten met smaak en bezieling worden gepresenteerd. Dat maakt mij, net als zoveel anderen, super blij. Iedereen ervaart wel eens een klantenreis. Zo’n reis gaat niet over alleen het product maar ook over hoe we alle indrukken op het juiste moment en wijze ervaren, dat is waar het om draait. De grootste uitdaging is de kunst van het weglaten.

Als onze indrukken overwegend goed zijn dan groeit ons vertrouwen in het bedrijf en de personen die er werken. Alles moet overal kloppen. Iets wat niet past, leidt af en creëert keuzestress. Wat je toont hoeft niet altijd iemands smaak te zijn. Maar als je mensen wilt inspireren om te komen of zelfs te kopen, dan moet je bewijzen dat je verstand van zaken hebt. Laat zien hoe goed en verrassend je bent!

Kleurrijke presentatie bij Loods5

Voor de gasten in je winkel of op je website is het prettig als jij kleur bekent. Hoe duidelijker jij bent, hoe makkelijker het is. Teveel afleiding kan slecht uitpakken voor de eerste indrukken. Dat is de reden dat websites persoonlijker worden met veel mooie beelden.

Een krachtige en overtuigende presentatie kan de omzet positief of negatief beïnvloeden. Veel tegelijk laten zien geeft stress, dan haken mensen af. Presenteren wat je niet kunt leveren is gevaarlijk. Ten slotte: de plek waar en hoe je etaleert, bepaalt een groot deel van het verkoopsucces.

Kleurrijke presentatie bij Loods5

Als jij kleur bekent en duidelijk bent waar je in gelooft dan nemen bezoekers het over in hun klantenreis. Als je kritisch bent op je eigen presentaties (en weet waarom) dan maak je daar de klanten heel blij mee mee. Ik werd deze week vrolijk van de kleurige presentaties bij Loods5.