Column Harry Bijl: Is samenwerken gewenst?

303

Wat denk jij? Iedereen heeft het erover en het lijkt ook zo logisch. ‘Samenwerken brengt je verder’. Ik denk dat jij en ik, net als vele anderen, het met een ‘ja natuurlijk’ beantwoorden. Stiekem denken we dan wel: ‘Als ik maar mijn eigen ding kan blijven doen’. Zeg eerlijk, denk jij dat ook?

Samenwerken, samenwonen en samenleven vraagt om wederzijds begrip en gezamenlijke interesses, passies en doelen. Ook zakelijk werkt het zo. Zelfs als je gelooft dat samenwerken heel slim of noodzakelijk is, dan moet je om te beginnen elkaar 100% vertrouwen. Zonder vertrouwen wordt het niets. Ben je er dan?

Als je een samenwerking tot een succes wil brengen, dan moet je een gezamenlijke missie hebben, open en eerlijk naar elkaar zijn en er energie in stoppen. Een samenwerking komt niet vanzelf tot stand. Door de tijden heen zie je dat meer of minder samenwerking aan de orde is. We leven nu in hectische tijden. De veranderingen volgen elkaar snel op. Mensen kunnen van alles en worden steeds kritischer als het om spullen kopen gaat.

Eerlijk, open en betekenisvol ondernemen bepaalt steeds vaker of mensen wel of niet ergens iets kopen. Consumenten verwachten steeds vaker dat bedrijven iets bijdragen aan een betere wereld. Het gaat hierbij niet om dingen roepen en beloven. Nee, we willen bewijs. We raken steeds vaker gecharmeerd van bedrijven die andere bedrijven helpen. Samen de wereld mooier, beter en gelukkiger maken is de ultieme koopbeleving. Jezelf verwennen en daarmee ook iets bijdragen is het motto.

Heel vroeger was het normaal dat je lokaal-sociaal maatschappelijk betrokken was als bedrijf. Dat geldt ook als medewerker van een bedrijf. In het dorp, de kerk of andere sociale ontmoetingsplekken kende je elkaar en wist je precies wie wat bijdroeg. De laatste jaren zijn we dat gevoel een beetje kwijt. Nu zie je grote merken samenwerken op het thema ‘De wereld mooier maken’. Merken begraven de concurrentie strijdbijl en zetten het gemeenschappelijk thema centraal in hun samenwerking.

Volvo was een van de eerste bedrijven in de jaren vijftig die dit besefte. Zij ontwierpen de drie punts veiligheidsgordel en gaven alle concurrenten hun ontwerpen om zo massaal de wereld veiliger te maken. Starbucks en McDonalds hebben nu een gezamenlijke koffie beker ontworpen die volledig recyclebaar is. Ook hier geldt niet het individuele belang van het merk.

De uitdaging voor veel bedrijven is: ‘Wat je kan bijdragen aan een duurzame samenleving?’ Een nog grotere uitdaging is: ‘Hoe gaan we effectief samenwerken en zo samen meer betekenis geven aan een gezonde, gelukkige en welvarende wereld?’

Ken jij bedrijven en mensen die in jouw straat die iets betekenen? Weten ze wat jij bijdraagt? Werken jullie al samen? Dat is toch gewenst?