Column Harry Bijl: Hoe trots ben jij op je werk?

226

Ik kom veel in winkels en praat graag met mensen die er werken. Waarom? Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Als kind ging ik al met mijn moeder de hort op. Als ik thuis kwam van school zei ze: “Heb je zin om te winkelen, waar zullen we naar toe rijden?” Met plezier reed ma mij 50 kilometer naar een leuke locatie.

Zo is het altijd gebleven. Ik heb in mijn werk altijd te maken gehad met winkels, verkopen, leiding geven, inkopen, marketing en alles wat er meer bij komt kijken. Op mijn LinkedIn profiel staat vol trots: “Ik hou van winkels en de mensen die er werken.” Dat is mijn gevoel. Hoe zit het met dat van jou?

Je kunt me wekelijks in winkels vinden en we hebben ook veel meetings die hierover gaan. Ik spreek regelmatig medewerkers en studenten in groepsverband. Dat is leuk en leerzaam. We praten dan over hoe het gaat en hoe het anders zou kunnen. Het is altijd positief en nooit saai.

In een bijeenkomst met twintig medewerkers, werkzaam in allerlei bedrijven, stelden we de volgende vraag: “Ben jij zo trots op je werk dat je vrienden of vriendinnen probeert te verleiden om te gaan werken in een winkel?” Slechts één dame stak haar hand op. Ze was by far de oudste van de groep. Een bizarre constatering vond ik dat.

Nieuwsgierig als ik ben vroeg ik: “Waar werk je en waarom ben jij trots?” “Ik werk bij een groot bedrijf in het online team. Wij mogen heel veel tijd aan een klant besteden als ze bellen. In de winkel mag dat niet”, antwoordde ze. Toen gebeurde er iets. De negentien andere personen kwamen los. Het kwam erop neer dat zij ook weinig tijd hadden voor de klanten. Ze zaten vol met andere werkzaamheden.

Het antwoord zette me aan tot denken. Het waren allemaal mensen met een warm hart voor de zaak. Vol enthousiasme waren ze begonnen aan hun baan in de verkoop. Ergens ging er iets fout waardoor het gevoel van trots haar glans verloor. Ze wilden maar wat graag aandacht geven aan de klant en dat bleek onmogelijk.

Ik kan niet beoordelen of er geen tijd is. Als werkgever zou ik wel willen weten hoe blij mijn team is en of ik de werkomstandigheden kan helpen verbeteren. Mensen komen vooral naar de winkel omdat ze daar extra aandacht en beleving verwachten. Dat moet je dan natuurlijk wel kunnen geven. Als medewerker zou ik mijn leidinggevende keer op keer opnieuw vertellen dat er omzet blijft liggen, als dat komt vanwege gebrek aan tijd of stellen van prioriteiten. Ga samen in gesprek. De gast in de winkel is toch heilig? Hoe zit het bij jou?