Column Harry Bijl: Hoe connect je met jongeren?

444

Succesvol verkopen begint met de volgende vraag: hoe bereik je klanten in de winkel of via de website? Hoewel ouderen de overhand hebben in shopgedrag (als je kijkt naar het aantal mensen en het absolute bedrag dat wordt geconsumeerd) is het reuze-interessant om te weten hoe jongeren winkelen.

Klakkeloos adverteren werkt voor deze groep niet meer. Creativiteit in jezelf ontdekken, je team gebruiken of nieuwe marketingbedrijven vinden, is de enige oplossing (of je moet beschikken over veel budget). Wat heel goed werkt, is aandacht geven aan jongeren. Complimenteer ze op sociale mediakanalen, daag ze uit, betrek ze en vraag om hun mening. Laat het vooral niet voelen als stalken en reclame, dus de ‘zendmodus’ mag uit of in de lage stand. Bouw de relatie in laagjes op en maak ze deelgenoot van je bedrijf.

Is het dan zo simpel? Nee, dat ook weer niet. Bedenk bij alle producten die je wilt verkopen hoe je dat op verschillende manieren leuk, bijzonder en relevant kunt maken. Zoek je klanten, zorg dat je een band opbouwt of iets heel opvallends doet. Adverteren in bladen of op televisie werkt niet meer. Jongeren zijn gewend om alles on demand te doen. ‘Wanneer ik zin heb en wanneer het mij schikt’.

De wijze waarop je marketing bedrijft, moet vooral lol uitstralen en oprecht zijn. Denk en handel vooral vanuit je (jonge) team. Zij zijn de soulmates waar jongeren zich aan spiegelen. Vertel mooie verhalen over de producten en hoe deze worden gemaakt. Laat zien wat je eraan hebt bijgedragen en waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Jongeren zijn gevoelig voor duurzaamheidsaspecten. Verder zijn zij minder gewend om tegenslagen te verwerken; ga bij klachten en retouren de confrontatie dan ook niet te hard aan. Laat tot slot zien hoe leuk het is om bij jou te werken en wat je doet voor je team. Jongeren spiegelen graag en zullen het waarderen.

Ik wens iedereen een fijne verkoop en een heerlijke vakantie!

Harry Bijl

Jarenlang volgde Harry managementopleidingen bij grootwinkelbedrijven. Na het afronden van zijn studie is hij achtereenvolgens inkoper damesmode, inkoopmanager divisie mode en adjunct-directeur Fashion bij retailservice organisatie Euretco geweest. Hij werkte drie jaar als commercieel directeur bij de Clous Mode. Inmiddels werkt Harry al ruim tien jaar voor INretail als innovator en inspirator.