Column Harry Bijl: Gelijk optrekken in de Koopreis

110

De wijze waarop je als bezoeker contact hebt met een winkel bepaalt of je er wel of niet gaat kopen. Als medewerker heb je daar veel invloed op. Jij kunt de deal maken of breken. ‘Op naar onvergetelijke ervaringen’

Misschien heb je wel eens gehoord van de Koopreis van een klant. De Koopreis gaat over alle ervaringen en contacten die mensen hebben als ze een product willen vinden, kopen en uiteindelijk gebruiken. Je verdiepen in Koopreizen geeft inzicht in hoe mensen zich laten inspireren, geholpen willen worden en vol trots deelgenoot willen zijn van je community. De Koopreis gaat over alle wensen van- en contacten met de bezoekers.

Met de titel ‘Gelijk optrekken in de Koopreis’ bedoel ik dat je vanaf het eerste moment dient te snappen wat mensen beweegt en hoe ze alle contacten met de winkel ervaren. Als je ervoor zorgt dat deze zoveel mogelijk lekker verlopen, dan zullen bezoekers het waarderen. Doe je het op een onvergetelijke en verrassende wijze, dan gaan ze uiteindelijk over tot kopen. Verkopen gaat meer en meer over begrijpen, daar op het juiste moment goed op inspelen en klanten oprecht helpen.

Heel veel mensen starten hun Koopreis thuis, online op de bank, tenzij ze eerst aan jou denken omdat je een hele lekkere indruk achter liet. Uit onderzoek blijkt dat mensen graag terug komen als de ervaring super was. Het is dus zaak dat je je stinkende best doet om mensen die top ervaring te bezorgen. Dat moet toch lukken?

Bij het realiseren van rijke koopervaringen draait het om: de verlangens kennen, mensen op een leuke manier helpen, verleiden en de perfecte timing. Wat vaak word vergeten is, dat het om de kleine dingen gaat, die de contacten onvergetelijk maken. Bij het bezoek aan een winkel moeten mensen zich zeer welkom voelen, verwachten ze die extra aandacht en willen zich vooral niet druk maken om kleine irritaties.

Als je meedenkt met de wensen en gevoelens van de bezoekers, dan ben je er van het begin tot het einde volledig bij betrokken. Zo snap je wat mensen nodig hebben en verwachten. Dan kun je ze verrassen door meer te doen in alle fases van de Koopreis. Bedenk hoe je zelf een winkelbezoek ervaart. Hoe word je begroet? Is er een garderobe? Kun je je mooie tas ergens veilig kwijt? Ervaar je de winkel als rustgevend? Is dit de plek waar je graag bent? Hoe word je geholpen? Begrijp ze en trek gelijk met ze op.