Column Harry Bijl: een mooie onderneming met lef

427

Ik word heel blij van een bezoek aan een interessante winkel. Deze week had ik dubbel geluk: samen met een groep docenten heb ik ervaren hoe fijn de combinatie ‘mooie winkel en enthousiaste mensen’ voelt. Dat was in ‘About Lifestyle For Men’ in de Clerqstraat in Amsterdam. Deze toffe men store opende deze week haar deuren en is zeker een bezoek waard.

Een fashion store open je niet zomaar. Je hebt een plan, doelgroep, geld, locatie, collectie en een goed team nodig om van start te kunnen gaan. Je moet je onderscheiden van wat er al aan winkels en aanbod is. Alles valt of staat bij de inzet van de mensen die er werken en de chemie die ze samen hebben met hun gasten.

Koen en Randy zijn zakenvrienden en ervaren netwerkers. Zij hebben veel ervaring opgedaan bij diverse modezaken van naam. Randy opende de eerste ‘About Lifestyle For Men’ op de Haarlemmerdijk en nu zijn ze samen de trotse eigenaars van een tweede winkel in de Clerqstraat. Mooi om te zien hoe deze jonge dertigers met visie, lef en inzet in korte tijd twee winkels hebben kunnen openen.

De zaak ligt in een niet voor de hand liggende winkelstraat. Toch hebben Koen en Randy bewust gekozen voor deze locatie en zetten zij in op de samenwerking met andere bedrijven. Natuurlijk gaat het om geld verdienen, maar je merkt dat het ook draait om het vriendengevoel. Klanten van ‘About Lifestyle For Men’ krijgen om te beginnen een persoonlijk advies en een mooi product.

Er is bewust gekozen voor een horeca-afdeling in de zaak, waar je kunt genieten van heerlijke Barista-koffie en speciale sapjes of snacks. Deze komen van een bevriende horecaondernemer uit de straat. Je voelt als bezoeker zielsverwantschap en het ondernemerschap spat er van af.

De ondernemers hebben hun plannen gedeeld met goede klanten en vrienden in hun netwerk. In korte tijd kregen ze op die manier via crowdfunding het aanvullende kapitaal bij elkaar. Het interessante aan dit soort jonge bedrijven is dat ze denken in kansen, hard werken en vol gas geven.

Ik vind het mooi om te zien dat deze generatie ondernemers elkaar helpt en steunt. En dat eigenaren van grote modebedrijven geen concurrentie gevoel hebben. Laten we trots blijven op dit soort ondernemerschap.