Column Harry Bijl: een Japanse glimlach

544

De kunst van het verkopen is om de juiste aandacht te geven aan elke bezoeker. Is het zo eenvoudig als het klinkt? Het antwoord is ja! Verkoopsucces gaat over de persoonlijke en oprechte connectie die je wel of niet met de gasten in de winkel weet te maken. Mensen bezoeken gerichter dan ooit een winkel. Ze verwachten een onvergetelijke ervaring en goed advies.

Als medewerker in een winkel moet je je gasten en bezoekers koesteren. Niet de juiste aandacht geven heeft fatale gevolgen voor de korte en lange termijn van de omzet. Nieuwe klanten heb je keihard nodig en je wilt natuurlijk dat ze positief over een bezoek of ervaring praten. Uiteindelijk moet je het hebben van terugkerende bezoekers.

Tips voor een ultieme klantervaring

Er is geen standaard formule voor het maken van een ultieme connectie. Dat is het leuke van het verkopersvak: je kunt er zelf een invulling aan geven. Het is wel belangrijk dat jouw werk in de winkel natuurlijk en gemeend over komt. Hieronder geef ik een paar tips:

1 Begroet een gast altijd met een ontwapenende glimlach

2 Geef aandacht, observeer en luister goed naar wat klanten zeggen

3 Zorg dat je voldoende kennis hebt en toon je deskundigheid

4 Kom achter de koopbehoefte en stel vragen

5 Verras de klant en bied service

6 Ga altijd klantvriendelijk om met klachten en retour-meldingen

‘Omotenashi’

In Japan bestaat een gastvrijheidsfilosofie: ‘Omotenashi’. In deze denkwijze wordt ervan uit gegaan dat je het de gasten comfortabeler en prettiger dient te maken dan thuis. Het gaat vooral om al die kleine dingen die het onderscheid maken. Als je ‘Omotenashi’ denkt en doet, komt het met de verkoop ook wel goed. Het gaat er primair om dat je gasten plezier bezorgt. Als je daarin slaagt, heb je de basis gelegd. Natuurlijk kan het zo zijn dat de verkoop een keer, om welke reden dan ook, niet door gaat. Maar zonder een glimlach kom je niet eens tot een gesprek.

Kansen

Als je het wilt, kun je elk bezoek memorabel maken. Door je anders te gedragen, creëer je extra verkoopkansen en maak je de contacten voor iedereen leuker. Het begint met het welkomstgevoel en bovendien jouw persoonlijke glimlach. Als je vervolgens de Japanse gastvrijheidsfilosofie in je achterhoofd houdt, zullen gasten dat waarderen en je met een aankoop belonen.