Column Harry Bijl: De personal shopper van het winkelgebied

142

Je meldt je aan als klant bij de servicebalie van het winkelcentrum en daar staat je personal shopper. Nu hoor ik je denken: wat is daar voor bijzonders aan?

Service van het winkelcentrum
Sommige winkelgebieden hebben een gezamenlijke aanpak als het om de servicebeleving van de gasten gaat. Het is mooi om te zien dat er steeds meer service wordt geboden. Ik sprak daarover met Ruben Senden, hij is personal shopper. Naast zijn individuele klanten werkt hij al acht jaar voor winkelcentrum Stadshart in Amstelveen en sinds drie jaar ook voor de Heuvel Galerie in Eindhoven. Ik heb genoten van de persoonlijke verhalen die hij met me deelde. Rubens shopexpertise is gratis en wordt dus betaald door de gezamenlijke ondernemers. Dat is toch mooi?

Hoge klantwaardering
De winkels die hij bezoekt, weten wie hij is en wat hij komt doen. In de acht jaar, waar hij met honderden bezoekers door het centrum liep, kreeg hij altijd een hoge waardering van zijn klanten. Afhankelijk van de wensen en mogelijkheden koopt hij met én voor de klanten in verschillende winkels. Voor de ene klant alles in één winkel en voor de andere samengesteld door verschillende winkels. Ruben werkt alleen vanuit de klantwens en zo zou het ook in winkelcentra moeten zijn. Samen de klant altijd tevreden naar huis laten gaan.

Gedetailleerd op de hoogte zijn
Ruben weet alles over stijl, kleur, pasvorm en prijzen. Hij heeft gesproken met de klanten en gaat dan gericht op pad. Hij weet gedetailleerd wat er in de verschillende winkels te koop is. Hij volgt de afzonderlijke firma’s op de voet. In de 1,5 uur die hij met de klanten op pad gaat, slagen de mensen zeker. Hoe lekker zou het voor kopers zijn dat medewerkers in winkels ook in grote lijnen weten wat de buren verkopen? Dat het niet voelt als concurrentie en dat je lokaal op de hoogte bent. Ruben heeft op diverse plekken lege panden ingericht als stijlkamers. Er staan poppen geëtaleerd met kleding van alle winkels. Deze poppen vertellen ook een verhaal over pasvorm en wat het beste past bij welk type klant. Zo kun je de bezoekers op de hoogte brengen van welke winkels er zijn. En waar je op moet letten als klant.