“Alles wat wij verkopen heeft een verhaal”

781

Van Zuivere Koffie die gebrand is in de bajes, tot notitieboekjes gemaakt van olifantenpoep: cadeauwinkel WAAR in Eindhoven verkoopt bijzonder spul. “Alles wat wij in de winkel brengen moet eerlijk en duurzaam zijn geproduceerd”, zeggen eigenaren Bert Bekker (55) en Eef Matthews (54). “En o ja, zonder goed verhaal komt het er ook niet in.”

‘Het mooiste cadeau is jouw glimlach’. Met deze quote op de deur worden klanten bij WAAR begroet. Eenmaal binnen zijn je ogen niet meer te houden: snuffelen! Van links naar rechts en van voor naar achter, is de zaak vol getast met bijzondere producten. “Wij zijn een winkel waar je toevallig binnenloopt en blijft hangen,” zegt Eef. “Laatst zei een vrouw dat ze hier wel drie uur kan rondlopen. Daarom besteden wij bewust heel veel tijd aan de inrichting, zodat het voor iedere klant een mooie ervaring is.”

Fairtrade
Bert en Eef bestieren de winkel, die zeven dagen per week is geopend, sinds november 2019. De producten van de franchiseformule zijn duurzaam, biologisch en lokaal. “Om dat te waarborgen, heeft WAAR mensen die overal ter wereld bij bedrijven controleren of ze wel echt fairtrade producten maken. Een artikel moet – om hierbinnen te komen – bewezen duurzaam en ecologisch zijn. Daarnaast moet het een verhaal hebben. Dat is ook mooi om aan klanten te vertellen. Het blijft een leuke uitdaging om dat soort producten te ontdekken.”

Blokjes shampoo
Enthousiast loopt Eef door de winkel om verschillende producten te laten zien. “Doordat alles een eigen verhaal heeft, ontstaan er interessante gesprekken met klanten, ze vragen regelmatig naar wat wij inkopen.”

Bert vult aan: “Een simpel voorbeeld zijn de blokjes shampoo van het merk Koseli of de shampoo van het eigen WAAR merk. Op jaarbasis wordt voor alle shampooflessen op de wereld tweeënhalf miljard kilo plastic geproduceerd. De shampooblokjes in onze winkel zijn volledig natuurlijk gemaakt, dat is veel goedkoper en beter voor het milieu. Eén blokje staat namelijk gelijk aan vijf flessen. Zo komt er geen plastic bij kijken en verplaats je geen water. Dat is toch een gaaf verhaal?”

Eef houdt met een glimlach op haar gezicht een blokje in de lucht en knikt bevestigend hoe fijn ze zijn. “O kijk”, zegt ze tegen een klant die vlakbij haar staat. “Dit is toch veel leuker dan de supermarkt.” Eef knikt weer bevestigend en zegt op zachte toon: “Al mag ik dat zelf natuurlijk niet zeggen.”

Langzaam druppelen steeds meer klanten de winkel binnen. Terwijl Bert zegt dat het er haast nooit stil is, geeft een jongetje iets verderop een kus op het hoofd van één van de olifantenknuffels van het Wereldnatuurfonds.

Koffieprut
Eef en Bert staar er nog iedere dag van te kijken welk soort producten er door het hoofdkantoor van WAAR worden aangeleverd. Zoals de onverwoestbare sokken van visnetten (hoe bestaat het?), jassen van gerecyclede petflessen (dat het kan?), tassen van geweven zakken chips (sta je zelf ook niet bij stil) tot volledig van papier gemaakte schaaltjes (gewoon handig). Bert: “Wij hebben zelfs een champignon kweekkit gemaakt van koffieprut uit Artis. Hoe creatief mensen wel niet kunnen zijn… Prachtig vind ik het. Die koffieprut wordt verzameld en daar worden dan zaadjes van champignons in gelegd. Ik ben trouwens ook enorm fan van onze moderne tassen die gemaakt zijn van gerecyclede brandweerslangen. Daar is veel vraag naar. En niet te vergeten ons Bammetjes Bier van broodkruimels en Pieper Bier van oude aardappelschillen. Die zijn heerlijk.”

Bewustzijn
Opvallend vindt Eef de ontwikkeling dat er sinds corona steeds meer jongeren in de winkel komen. “Het lijkt wel of die periode een andere kijk heeft gegeven op de wereld en duurzaamheid. Veel meiden komen bijvoorbeeld voor duurzame scheermesjes die gerecycled worden. Zij kiezen bewust niet meer voor plastic. Ik vind dat zó fijn, dat er nu volop jongeren zijn die dit belangrijk vinden.” Nu knikt Bert bevestigend en vult aan: “Kijk, je hoeft niet te overdrijven, maar het is al goed als je nadenkt over wat het thema duurzaamheid voor jou betekent. Steeds meer klanten zijn bezig met het milieu en de toekomst.”

Lokaal
Wat Bert en Eef ook belangrijk vinden, is het lokale aspect van hun winkel. Zo vind je in de winkel sieraden met droogbloemen, gemaakt door iemand uit de buurt. Ook zijn er Eindhovense tassen van duurzaam katoen en kaarten van gerecycled karton, “Wij betrekken graag locals bij WAAR”, vertelt Eef, terwijl een student al een tijdje nieuwsgierig mee staat te luisteren naar wat ze zegt. Eef wijst naar een beeldje van speksteen. “Gedurende corona kwam hier een kunstenaar uit de buurt in de winkel. Zij vertelde dat ze mensen tijdens de coronaperiode meer wilde laten lachen. Daarom heeft ze een smilestone familie gemaakt en deze is nu ook onderdeel van onze winkel. Voor dat soort projecten staan we helemaal open.”

Connectie met de klant
Terwijl Bert een vraag van een klant beantwoordt, benadrukt Eef hoe belangrijk dit contact is. “Naar mijn idee draait het in winkels te veel om de verkoop zelf. Bij ons staat de persoon op de eerste plaats. Wij maken connectie met klanten en dan komt de rest vanzelf.”

Er is één ding waar Eef zelf grote moeite mee heeft, ze lacht: “Zelf niet de hele winkel leegkopen, want als ik eerlijk ben, hebben wij al aardig wat producten in ons huis. Maar ja, als je in zo’n omgeving werkt, zie er maar eens vanaf te blijven.”