Ten opzichte van 2020 is het aantal fysieke winkels in Nederland vorig jaar minder snel afgenomen. Het grootste deel van de retail kwam afgelopen jaar beter door dan 2020, zegt ABN Amro in de nieuwste Stand van Retail.
Het aantal winkels in de branches huishoudelijke artikelen, elektronica en schoenen liep nog flink terug met zo’n vijf procent. Al voor de coronacrisis kregen deze branches met een terugloop te maken. Het aantal fysieke winkels in de woonbranche nam in 2021 juist weer iets toe, net als voedingsspeciaalzaken.
Het gemiddelde winkelvloeroppervlakte is tussen 2015 en 2022 juist toegenomen, in alle categorieën (op warenhuizen na). Sport- en spelwinkels kregen er in die jaren zelfs 24 procent extra meters bij. Voor bruin- en witgoed was dit zeventien procent en bij fashion zestien procent.
Ook blijkt dat het aantal winkels dat onderdeel is van een formule, tijdens de coronajaren in vrijwel alle branches is gedaald; met uitzondering van juweliers en woonwinkels.